Accountability policies and school management in Brazilian basic education

Authors

  • Dalila Andrade Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Lívia Fraga Vieira Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Maria Helena Augusto Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4367

Keywords:

School management, Accountability policies, Basic education

Abstract

Our goal is to identify the current difficulties of school principals in meeting expectations either of the school community or of the educational administration, based on research data, especially that from the survey, “Teachers’ Work in Basic Education in Brazil”, begun in 2009. It is shown that the demands of collectively building school management occur at the same time as schools must respond to the imperatives of accountability policies, which associate results with awards for teachers and schools. Identified as primarily responsible for achieving the best levels of school performance, school principals work in an arena of tensions between autonomy and control.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalila Andrade Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), pós-doutora pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ) e pela Université de Montréal, Canadá. É professora titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. 

Lívia Fraga Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Ciências da Educação pela Université René Descartes - Paris V, pós-doutora pela École Normale Supèrieure ”“ Lyon. É professora Adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais.  

Maria Helena Augusto, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG e fez estágio doutoral na Université de Montréal, Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante ”“ CRIFPE.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Políticas educativas e autoavaliação da escola pública portuguesa: apontamentos de uma experiência. Estudos de Avaliação Educacional. São Paulo, v. 21, n. 46, p. 343-362, maio/ago. 2010.

BALL, Stephan. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Universidade do Minho, v. 15, n.02, p.03-23, 2002.

BALL, Stephan. Performatividade, Privatização e pós-Estado de Bem-Estar. Educação &Sociedade, Campinas/SP, v.25, n.89, p. 1005-1026, set.-dez. 2004.

BALL, Stephan. Profissionalismo, Gerencialismo e Performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p.539-554, set.-dez. 2005.

BARBOSA, Liliane Cecília de Miranda. O uso dos resultados do SIMAVE e suas possíveis implicações para gestores escolares e professores: o caso das escolas públicas de Formiga - MG. 2013. (267 f.) Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.

BARROSO, João. L’autonomie et la gestion de l’école publique : entre le marché, le managérialisme et la démocracie. In : L’Europe de l’éducation, entre management et politique. Sous la direction de DEROUET Jean-Louis et NORMAND, Romuald. Institut National de Recherche Pédagogique, Lyon, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 18. ed., atualizada e ampliada. São Paulo: Saraiva, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares. Gestão da educaçãoescolar. Brasília: UnB, 2004. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/41408637/Conselhos-escolares-uma-estrategias-de-democratica-da-educacao-publica>. Acesso em: 20 jul. 2012. BRASIL. Lei n. 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.senado.gov.br>. Acesso em: 26 jun. 2014.

CARVALHO, Luiz M. Governando a educação pelo espelho do perito: Uma análise do PISA como instrumento de regulação. Educação & Sociedade, Campinas/SP, v.30 n.109, set.-dez., 2009.

CATTONAR, Branka. Evolução do modo de regulação escolar e a reestruturação da função do diretor da escola, Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 44. p. 185-208, 2006.

DALE, Roger. Construir a Europa através de um Espaço Europeu de Educação. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v.11, n. 11, p. 13-30, 2008.

DEROUET, Jean-Louis. Entre a recuperação dos saberes oriundos da crítica e a construção dos padrões do “management” liberal: pesquisa, administração e política na França de 1975 a 2005. In: FERREIRA, Eliza Bartolozzi; OLIVEIRA, Dalila Andrade (Orgs). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

DEROUET, Jean-Louis. Crise do projeto de democratização da educação e da formação ou crise de um modelo de democratização? Algumas reflexões a partir do caso francês (1980-2010). Educação & Sociedade, Campinas/SP v.31, n.112, jul.-set., 2010.

LESSARD, Claude. L’obligation de résultats en éducation: de quoi s’agit-il? Le contexte québecois d’une demande sociale, une rhétorique du changement et une extension de la recherche. In: LESSARD, C.; MEIREU, P. L’obligation de résultats en éducation. Les Presses de l’Université Laval , Québec, 2004.

LESSARD, Claude. Regulação múltipla e autonomia profissional dos professores: comparação entre o Quebec e o Canadá. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 44. p. 143-163. dez., 2006.

LIMA, Marcos Welington. As exigências de performatividade e seus impactos na identidade dos diretores escolares no município de Contagem-MG. 2011. (146 f.) Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.MORGADE, Graciela. Mujeres que dirigen poniendo el cuerpo : poder, autoridad y gênero en la escuela primaria. Buenos Aires: Noveduc, 2010.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Mudanças na organização e na gestão do trabalho na escola. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. e ROSAR, Maria de Fátima Félix (Org.). Política e gestão da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas/SP, v.25, n. 89, p.1027-1044, set.-dez., 2004.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas educacionais no governo Lula: rupturas e permanências. Revista Brasileira Política e Administração da Educação. v. 25, n. 2, p. 197-210, maio-ago., 2009.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, p.753-775, out., 2005.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. (Org.) Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes, 1997.

OLIVEIRA, João Ferreira. et al. Gestão escolar democrática: definições, princípios e mecanismos de implementação. Série Políticas e Gestão na Educação. MEC/INEP. 2007.

OLIVEIRA, Dalila Andrade . Das políticas de governo à política de Estado: reflexões sobre a atual agenda educacional brasileira. Educação & Sociedade, Campinas/SP, v. 32, n. 115 p. 323-337, abr.-jun., 2011.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga. Trabalho docente na Educação Básica no Brasil. (Relatório de pesquisa). GESTRADO, UFMG, 2010.

SANTOS, Dalvonete. As reformas educacionais e o trabalho do diretor escolar. 2009. (203 f.) Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Programa de Pós-graduação Universidade Vale do Rio Verde. UNICOR, 2009.

SARUBI, Erica. Reformas educacionais e gestão democrática: repercussões no trabalho dos diretores nas escolas municipais de Belo Horizonte. 2008. (189 f.) Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Programa de Pós-graduação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2008.

SOUZA, Angelo Ricardo. Perfil da Gestão da escola pública no Brasil: um estudo sobre os diretores escolares e os aspectos da gestão democrática. Revista Ibero Americana de Educação, v.2 , n. 49, abr., 2008.

TENTI FANFANI, Emilio. Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade. Campinas/SP, v. 28, n. 99, p. 335-353, maio-ago., 2007.

VALERIEN, Jean. Gestão da escola fundamental: subsídios para análise e sugestões de aperfeiçoamento. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, MEC, 1993.

VAN ZANTEN, Agnès. Efeitos da concorrência sobre a atividade dos estabelecimentos escolares. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 565-593, set.-dez., 2005.

Published

2014-12-23

How to Cite

Oliveira, D. A., Vieira, L. F., & Augusto, M. H. (2014). Accountability policies and school management in Brazilian basic education. Linhas Críticas, 20(43), 529–548. https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4367

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.