Accountability policies and school management in Brazilian basic education

Authors

  • Dalila Andrade Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Lívia Fraga Vieira Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Maria Helena Augusto Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4367

Keywords:

School management, Accountability policies, Basic education

Abstract

Our goal is to identify the current difficulties of school principals in meeting expectations either of the school community or of the educational administration, based on research data, especially that from the survey, “Teachers’ Work in Basic Education in Brazil”, begun in 2009. It is shown that the demands of collectively building school management occur at the same time as schools must respond to the imperatives of accountability policies, which associate results with awards for teachers and schools. Identified as primarily responsible for achieving the best levels of school performance, school principals work in an arena of tensions between autonomy and control.

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Author Biographies

Dalila Andrade Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), pós-doutora pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ) e pela Université de Montréal, Canadá. É professora titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. 

Lívia Fraga Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Ciências da Educação pela Université René Descartes - Paris V, pós-doutora pela École Normale Supèrieure ”“ Lyon. É professora Adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais.  

Maria Helena Augusto, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG e fez estágio doutoral na Université de Montréal, Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante ”“ CRIFPE.

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Published

2014-12-23

How to Cite

Oliveira, D. A., Vieira, L. F., & Augusto, M. H. (2014). Accountability policies and school management in Brazilian basic education. Linhas Críticas, 20(43), 529–548. https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4367

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