Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243418

Keywords:

Written culture, Catholic education, Social media

Abstract

This paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matheus Henrique Alves, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Pós-Graduado em Gestão de Processos Pastorais pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2015). Mestrando em educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. E-mail: mhalves@grupomarista.org.br

Evelyn de Almeida Orlando, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Doutora em educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013). Professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Vice-Coordenadora do GT de História da Educação da ANPUH-PR. E-mail: evelynorlando@gmail.com

References

Bardin, L. (1995). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Bloch, M. L. B. (2001). Apologia da História, ou o ofício do historiador. Jorge Zahar Editora.

Bourdieu, P. (1983). Esboço de uma teoria da prática. Em R. Ortiz (Org.). Pierre Bourdieu: Sociologia (pp. 46-81). Ática.

Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. Bertrand Brasil.

Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: sobre a teoria da ação. Papirus.

Bourdieu, P. (2001). Meditações pascalianas. Bertrand Brasil.

Carvalho, H. S., & Cunha Neto, J. S. (2017). Ensino Religioso (vol. 4). Sistema Marista de Educação.

Chartier, R. (2001). Cultura escrita, literatura e história. Artmed.

Chartier, R. (2003). Formas e sentido – Cultura escrita: entre distinção e apropriação. Mercado de Letras.

Colégios Maristas (2022). Resultados para: ensino religioso. Colégio Marista São Luis. https://saoluis.colegiosmaristas.com.br/index.php?s=ensino+religioso

Franco, M. L. P. B. (2003). Análise de Conteúdo. Plano Editora.

Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

FTD Educação, & União Marista do Brasil (2017). Ensino Religioso (Módulo de apresentação do Sistema Marista de Educação). FTD.

Le Goff, J. (2003). História e Memória (5. ed.). Editora da UNICAMP.

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2018, novembro 13). Primeira postagem e comentários na página. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0fDhrD6oHtr9UgvsXcaAMpzzjE2g4w7SFAzU84sADiCpUmCpRAjqgZFE4jTnj9AD6l

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019a, abril 18). Pais pagadores e consumidores reinvidicam. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0TeyA6BqBezQpYreuJzHfBudYyvR2oMuVTgy4zuFBgiUt1YD8mwUPEp1sHSUJp6HTl

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019b, abril 18). Apelo as instancias eclesiais. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0benRRgYvbrDnHQy7vBigpZGhAhhALDCegtx9itA6zC6p9Yrts4uvWpvVDmguPtV3l

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019c, outubro 27). Postagem sobre a abordagem do material didático acerca das religiões de matriz africana. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid04xQfK9tQMZtG7mbWCKoxVSV2JrXxb6YGKSscEKmntccBhcXyEX7PdYYpzP7czj4pl

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019d, novembro 02). Postagem sobre a arte sacra. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid026H5CaCp2e2QejWfA6GWMvTjhQzgtJo53yiQWAKWnCxKCFXMai6YctRtP3cUXo8MVl

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020a, junho 08). A beleza da diversidade das tradições religiosas. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/photos/a.578847126026986/579589879286044

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020b, junho 09). Atenção pais. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid02U9YmrC4KeifAqmfGQqqt2DknJ8hh7zobvmymPbH4FRsstACpXcaniCvxgryqLwFYl

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020c, janeiro 24). Sinais de resistência e subversão nos comentários. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0JGfYkrbLpjampQQo6hB32jnXQFvZ7x2cmtTKsD5R8bRThSbedsDJk7K64B9SUaPMl

Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020d, janeiro 08). Muitos Instrumentos: Uma só sinfonia. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0XQdC2721u3Wk36a3uSt1oyjp95UEpst17TjB2PvgsqdWQZ6boysRhm8V4KHjoXSUl

Santos, B. de S. (2019). E agora, Brasil? O sul. https://www.sul21.com.br/opiniaopublica/2019/07/e-agora-brasil-por-boaventura-de-sousa-santos

Simões, R. F. (2019). Memórias postadas, histórias compartilhadas: A educação rondoniense nas páginas do Facebook. Revista de História e historiografia da Educação, 3(8), 198-220. http://doi.org/10.5380/rhhe.v3i8.64513

Published

2022-08-12

How to Cite

Alves, M. H., & Orlando, E. de A. . (2022). Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web. Linhas Críticas, 28, e43418. https://doi.org/10.26512/lc28202243418

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.