Performance: theoretical operator in Education from the Actor-Network Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243415

Keywords:

Performance, Actor-Network Theory, Education

Abstract

This essay conceptualizes performance from the interlocution between Actor-Network Theory (ANT) references and discusses this construct as a theoretical operator in the field of Education. In addition, the essay synthesizes five researches in Education, which cover in their questions of interest different performances as unfolding of situated pedagogical interventions. The ideas built in this work suggest that the (inter)actions established in sociomaterial networks make it possible to assume performance as affectations that reverberate in states in the world in a procedural, multiple and coexisting way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcio Roberto de Lima, Federal University of São João del-Rei, São João del-Rei, MG, Brazil

Doctor in Education from the Federal University of Minas Gerais (2015). Associate Professor at the Department of Educational Sciences at the Federal University of São João del-Rei. Coordinator of the Study and Research Group on Digital Culture, Media and Education (Link@). Email: marcinholima@ufsj.edu.br

References

Allain, L. R., & Coutinho, F. Â. (2018). Identidade docente enquanto performatividade: Um estudo entre licenciandos em biologia inspirado na teoria ator-rede. Pro-Posições, 29(3), 359-382. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0143

Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway. Duke University Press.

Callon, M. (2008). Entrevista com Michel Callon: Dos estudos de laboratório aos estudos de coletivos heterogêneos, passando pelos gerenciamentos econômicos. Sociologias, 19, 302-321. https://doi.org/10.1590/S1517-45222008000100013

Coutinho, F. Â., Silva, A. P., Santiago, F. F., & Faria, E. S. de (2017). As ontologias de um desastre ambiental. Um estudo sobre uma controvérsia instaurada em uma licenciatura do campo. Investigações em Ensino de Ciências, 22(1), 222-236. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p222

Coutinho, F. Â., & Viana, G. M. (2019). Alguns elementos da Teoria Ator-Rede. Em F. Â. Coutinho, & G. M. Viana (Orgs.), Teoria Ator-Rede e educação (pp. 17-33). Apris.

Freire, L. de L. (2006). Seguindo Bruno Latour: Notas para uma antropologia simétrica. Comum, 11(26), 46-65. https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/12232/latour.pdf

Freire, L. de L. (2021). Humanos, não humanos… Ação! Considerações sociológicas em torno de um programa de pesquisa. Em G. Alzamora, J. Ziller, & F. Â. Coutinho (Orgs.), Dossiê Bruno Latour (pp. 113-135). Editora da UFMG.

Freitas, A. P. da S., & Coutinho, F. Â. (2018). Performando um espaço de reflexão sobre sistemas de conhecimento a partir de um debate: Experiência em uma turma de licenciatura em educação do campo. Cadernos CIMEAC, 8(1), 283-302. https://doi.org/10.18554/cimeac.v8i1.2832

Gee, J. P. (2000). Identity as an Analytic Lens for Research in Education. Review of Research in Education, 25, 99-125. https://doi.org/10.2307/1167322

Giddens, A. (1984). The Constitution of Society. Polity Press.

Houaiss, A. (2009). Performance. Em Dicionário eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Editora Objetiva.

Latour, B. (1994). Jamais fomos modernos. Ed. 34.

Latour, B. (2000). Ciência em ação: Como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. Editora da UNESP.

Latour, B. (2001). A esperança de Pandora. EDUSC.

Latour, B. (2012). Reagregando o social: Uma introdução à teoria do Ator-Rede. EDUFBA.

Latour, B. (2015). Faturas/Fraturas: Da noção de rede à noção de vínculo (T. Rifiotis, D. F. Petry, & J. Segata, Trads.). Ilha Revista de Antropologia, 17(2), 123-146. https://doi.org/10.5007/2175-8034.2015v17n2p123

Law, J. (2002). Aircraft Stories: Decentering the Object in Technoscience. Duke University Press.

Law, J. (2004). After method: Mess in social science research. Routledge.

Law, J. (2007). Actor Network Theory and material semiotics. http://heterogeneities.net/publications/Law2007ANTandMaterialSemiotics.pdf

Law, J. (2009). Collateral Realities. http://www.heterogeneities.net/publications/Law2009CollateralRealities.pdf

Lemos, A. (2013). A comunicação das coisas: Teoria ator-rede e cibercultura. Annablume.

Lemos, A. (2014). Mídia, tecnologia e educação: Atores, redes, objetos e espaço. Em R. N. Linhares, C. Porto, & V. Freire (Orgs.), Mídia e educação: Espaços e (co)relações de conhecimentos (pp. 11-28). EdUNIT. https://www.pe.senac.br/congresso/anais/2018/pdf/artigos-palestrantes/M%c3%addia,%20tecnologia%20e%20educa%c3%a7%c3%a3o_%20atores,%20redes,%20objetos%20e%20espa%c3%a7oTexto-%20Andre%20Lemos.pdf

Lima, M. R. de, & Nascimento, S. S. do (2021). Pensar e agir “fora da caixa”: Jogo digital e produção de afetações pedagógicas na formação inicial de professores. Ciência & Educação (Bauru), 27. https://doi.org/10.1590/1516-731320210048

Melo, M. de F. A. de Q. (2008). Mas de onde vem o Latour? Pesquisas e Práticas Psicossociais, 2(2), 258-268. https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/revistalapip/queiroz_melo_artigo.pdf

Meneghetti, F. K. (2011). O que é um Ensaio-Teórico? Revista de Administração Contemporânea, 15(2), 320-332. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010

Michaelis. (2022, maio 25). Performance. Moderno Dicionário Inglês. https://michaelis.uol.com.br/moderno-ingles/busca/ingles-portugues-moderno/performance

Mol, A. (2008). Política ontológica: Algumas ideias e várias perguntas. Em J. A. Nunes, & R. Roque (Orgs.), Objectos impuros: Experiências em estudos sociais da ciência (pp. 63-78). Edições Afrontamento. https://pure.uva.nl/ws/files/899834/77537_310751.pdf

Moraes, M. O., & Arendt, R. J. J. (2013). Contribuições das investigações de Annemarie Mol para a psicologia social. Psicologia em Estudo, 18(2), 313-321. https://doi.org/10.1590/S1413-73722013000200012

Oliveira, K. E. de J., & Porto, C. de M. (2016). Educação e teoria ator-rede: Fluxos heterogêneos e conexões híbridas. EDITUS.

Priberam. (2022). -Ivo. Priberam dicionário. https://dicionario.priberam.org/-ivo

Quino. (1986). Le Club de Mafalda. Editions Glénat.

Ribeiro, P. T. de C., & Lima, M. R. de. (no prelo). Teoria Ator-Rede e Educação: Uma revisão sistemática. Educação em Foco.

Schveitzer, L. F. (2016). Análise do sufixo -dade: São possíveis alomorfias? uox - Revista Acadêmica de Letras-Português, 3, 59-64. https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/uox/article/view/1849/1024

Sørensen, E. (2009). The Materiality of Learning: Technology and Knowledge in Educational Practice. Cambridge University Press.

Venancio, B., Viana, G. M., & Silva, F. A. R. e (2020). Seguindo o rastro do tempo: Um estudo ator-rede de performances de práticas de ensino de licenciandos em ciências biológicas. ACTIO: Docência em Ciências, 5(3). https://doi.org/10.3895/actio.v5n3.11915

Wikipédia. (2022, maio 25). Morfema. Wikipédia. https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Morfema&oldid=59203359

Published

2022-08-01

How to Cite

Lima, M. R. de. (2022). Performance: theoretical operator in Education from the Actor-Network Theory. Linhas Críticas, 28, e43415. https://doi.org/10.26512/lc28202243415

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.