Quality in education: unraveling the conceptual fabric in discourses

Authors

  • Leoni Maria Padilha Henning Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4206

Keywords:

Quality, Excellence, Education

Abstract

Quality in education is approached, in connection with excellence, a central theme of the 1980’s; in the context of the changes imposed by growing globalization, when the nations reached by the tentacles of world capitalism adopted strategic measures, as they accommodated to new needs. In this atmosphere, education is challenged to reach indices of excellence for the competent and competitive preparation of individuals in the technological society, of knowledge, and of continuous learning. This is an important concern of our time. Such relations demand studies for the “understanding” of the concepts and “interpretation” of the problems entangled in this complex of ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leoni Maria Padilha Henning, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação (UNESP, 2003). Atua na área de 'filosofia e educação' na Universidade Estadual de Londrina. É líder do Grupo de Pesquisa 'Positivismo e pragmatismo e suas relações com a educação'.

References

ARROYO, Miguel G. Fracasso-sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica. Em aberto, Brasília, INEP, v.11, n. 53, p. 46-63, jan. ”“ mar. 1992.

ASSMANN, Hugo. Pós-modernidade e agir pedagógico ”“ como reencantar a educação. In: Endipe, VII, 1996, Goiânia, Anais da VII Endipe, UFGO, 1996, p. 175.

BORRADORI, Giovanna. The american philosopher. Chicago & London: The University of Chicago Press, 1994.

BRASIL. MINISTÉRIO DE EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, v. 1, 1998.

CREMIN, Lawrence. The transformation of the school ”“ progressivism in American education, 1876-1957. New York: Vintage Books Edition, 1964.

DAVIDSON, Donald. Subjective, intersubjective, objective. Oxford: Clarendon Press, 2001.

DEWEY, John. The child and the curriculum. In: O’NEIL, William F. Rethinking education. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company, 1983, p. 213-224.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

HURWITZ, Sol. Civic partners: business and liberal education. Liberal education. Washington ”“ DC, Association of American Colleges and Universities, v. 68, n. 4, p. 323-328. 1982.

IOSIF, Ranilce M. Guimarães. A qualidade da educação na escola pública e o comprometimento da cidadania global emancipada: implicações para a situação de pobreza e desigualdade no Brasil. 2007. 310 f. Tese (Doutorado em Política Social). Universidade de Brasília, DF, 2007.

LIPMAN, Matthew. Filosofia na sala de aula. Tradução: Ana Luiza Fernandes Falcone. São Paulo: Nova Alexandria, 1994.

NODDINGS, Nel. Excellence as a guide to educational conversation. Philosophy of education Yearbook. Illinois: 1992. 12p. Disponível em: <http://jotamac.typepad.com/files/nel-noddings-_-excellence-as-a-guide-to-educational-conversation.pdf>Acesso em: 30 jul. 2013.

OZMON, Howard. Filosofia da educação: um diálogo. Tradução: Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.

RORTY, Richard. Educação sem dogma. Tradução: José Lívio Dantas. Filosofia, sociedade e educação, Marília ”“ SP, UNESP, v. 1, n. 1, p. 69 ”“ 79, jul. 1997.

SENDOR, Elizabeth. Harness competition and hoopla to hook kids on academic excellence. The American school board journal. United States, National School Boards Association, 169, p. 17-20, jun. 1982.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Epistemologia e ética da produção científica na atualidade latino-americana. Filosofia, sociedade e educação, Marília ”“ SP, UNESP, v. 2, n. 2, p. 87 - 96, ag. 1998.

SMITH, Stacy. Liberalism, Multiculturalism, and Education: Is there a Fit? Philosophy of Education Society website. Cornell University: 1995. 12p. Disponível em: <http://www.ed.uiuc.edu/EPS/PES-yearbook/95_docs/smith.html>. Acesso em: 30 jul. 2013.

TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1971.USA Government. A nation at risk: the imperative for educational reform. Washington: US Government Printing Office, 1983. mimeografado.

Published

2013-12-31

How to Cite

Henning, L. M. P. (2013). Quality in education: unraveling the conceptual fabric in discourses. Linhas Críticas, 19(40), 669–689. https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4206

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.