Interest and the overcoming of learnification for philosophical practice

Authors

  • Samuel Mendonça Pontifícia Universidade de Campinas
  • Jussara Cristina Barboza Tortella Pontifícia Universidade de Campinas
  • Andrea Oliveira Silva Pontifícia Universidade de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4197

Keywords:

Philosophy teaching, Education, Interest, Mediation, Philosophical practice

Abstract

The present paper discusses the concept of interest and the critique, by Gert Biesta, of the phenomenon of “learnification” of education, as the basis for the philosophical practice in the context of teaching philosophy. The problem of the text is formulated thus: what is the importance of interest and of the critique contained in the learnification concept, based on John Dewey and Gert Biesta, for a philosophical practice that can truly consolidate the teaching of philosophy? If philosophy claims a philosophical attitude in the teacher, this attitude seems to claim, as well, interest, based on a new vision of education that is not restricted to learning as the fundamental basis for philosophical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel Mendonça, Pontifícia Universidade de Campinas

Doutor em Educação pela Universidade de Campinas. Coordenador do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Pontifícia Universidade de Campinas.

Jussara Cristina Barboza Tortella, Pontifícia Universidade de Campinas

Doutora em Educação pela Universidade de Campinas. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Pontifícia Universidade de Campinas. 

Andrea Oliveira Silva, Pontifícia Universidade de Campinas

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Pontifícia Universidade de Campinas. Bolsista CAPES.

References

BIESTA, Gert. Beyond Learning: Democratic Education for a Human Future. Colorado: Paradigm Publishers, 2006.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Trad. Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BIESTA, Gert. Giving teaching back to education: responding to the disappearance of the teacher. Phenomenology & Practice, Vol. 6, nº 2, p. 35-49, 2012.

BIESTA, Gert. Philosophy of Education for the Public Good: Five challenges and an agenda. Educational Philosophy and Theory, Vol. 44, nº. 6, 2012a.

BIESTA, Gert. Good Education in an Age of Measurement. Ethics, Politics, Democracy. Boulder: Paradigm Publishers, 2010.

BRASIL. Lei 11.684, de 21 de junho de 2008. Disponível em: http://www6.senado.gov.br/legislacao/ListaNormas.action?tipo_norma=LEI&numero=011684&data=2008&SUBMIT1=Pesquisar. Acesso em: 15 de abr. 2013.

CUNHA, Marcos Vinícius da. Jonh Dewey: Uma filosofia para Educadores em sala de aula. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

DALBOSCO, Claudio. Natureza da pesquisa em educação. In HENNING, Leoni Maria Padilha. Pesquisa, ensino e extensão no campo filosófico-educacional. Londrina: UEL, 2010, vol. I.

DEWEY, John. Interest in Relation to the Training of the Will. In MCDERMOTT, J.J. (Ed.) The Philosophy of John Dewey: The lived experience. New York: Capricorn Books, 1973.

DEWEY, John. Interest and Effort in Education. New York: Touchstone, 1997.

DEWEY, John. Experience & Education. New York: Touchstone, 1997a.

DEWEY, John. Democracy and Education. Lexington: Feather Trail Press, 2009.

DEWEY, John. Vida e educação. Trad. Anísio S. Teixeira. 11. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

HUME, David. An Inquiry concerning Human Understanding. New York: Oxford, 1999.

JONAS, Mark E. Dewey’s Conception of Interest and its Significance for Teacher Education. Educational Philosophy and Theory, vol. 43, nº 2, pp. 112-129, 2011.

MENDONÇA, Samuel. Proposta de filosofia para o Estado de São Paulo: a autonomia do educador problematizada a partir de Was ist Aufklärung, de Kant. Cadernos de Educação UFPel, Pelotas, nº 39, pp. 135-152, 2011.

RANCIÈRE, Jacques. O Mestre ignorante. Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SASS, O.; LIBA, F.R.T. Interesse e a educação: Conceito de junção entre a psicologia e a pedagogia. Imagens da Educação, v.1, n.2, p.35-45, 2011.

Published

2013-12-31

How to Cite

Mendonça, S., Tortella, J. C. B., & Silva, A. O. (2013). Interest and the overcoming of learnification for philosophical practice. Linhas Críticas, 19(40), 595–608. https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4197

Issue

Section

Dossiê:Educação a distância

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 

You may also start an advanced similarity search for this article.