Teaching work, distance education and ICT: between excitement and overwork

Authors

  • Katia Morosov Alonso Morosov Alonso Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT
  • Danilo Garcia Silva Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4191

Keywords:

Teaching work, Distance Education, Virtual Learning, Environment, Mediation and Interaction

Abstract

This study discusses signs of transformation in teaching work during the implementation of distance education courses, with an increase in the use of information and communication technologies. After research revealed the existence of few studies related to this subject area, the case-study approach was used to collect data in an undergraduate course which, due to its characteristics, required mediation and interaction processes through a virtual learning environment. This influenced the ways in which professors and academic advisers worked, which was reflected in their educational practice. However, it is necessary to rediscuss the subject, considering findings related to overwork in this type of teaching activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Morosov Alonso Morosov Alonso, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE - do Instituto de Educação da UFMT. Trabalha atualmente, com pesquisa sobre as TIC, com foco nos processos de interação e mediação. Líder do grupo de pesquisa “Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação”- LêTECE. 

Danilo Garcia Silva, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE - do Instituto de Educação da UFMT e participante do grupo de pesquisa “Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação”- LêTECE. 

References

ALONSO, Katia Morosov. Educação a distância e tutoria: anotações sobre o trabalho docente. In: ALONSO, Katia Morosov; RODRIGUES, Rosângela Schwarz; BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Educação a distância ”“ práticas, reflexões e cenários plurais. Cuiabá: Central de Texto: EdUFMT, 2010, p. 81-98.

BELLONI, Maria Luíza. Educação a Distância. Campinas: Autores Associados, 1999.

BLIKSTEIN, Paulo; ZUFFO, Marcelo Knörick. As sereias do ensino eletrônico. In: SILVA, Marco. (Org.). Educação online. São Paulo: Loyola, 2003. p. 23-38.

BRASIL. Referencias de Qualidade para Cursos Superiores a Distância. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2011.

COVEZZI, Marinete; OLIVEIRA, Anderson Castro Soares de; SANTOS, Sandro Aparecido Lima dos. (2011). Imigrantes brasileiros no Japão: expectativas, estratégias e reorientações no mercado de trabalho. XXVIII Congresso Internacional da ALAS - 6 a 11 de setembro/2011, Recife: UFPE. Disponível em: <http://www.sistemasmart.com.br/alas/arquivos/18__8_2011_0_25_37.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2012.

SILVA, Danilo Garcia da; ALONSO, Katia Morosov; MACIEL, Cristiano. Os ambientes virtuais de aprendizagem, participação e interação, ou sobre o muito a caminhar. PERSPECTIVA, Florianópolis, UFSC, v. 30, n. 1, 77-104, jan./abr. 2012.

MILL, Daniel; RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo; OLIVEIRA, Marcia Rosenfeld Gomes (Org.). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

PEIXOTO, Joana. A concepção de dispositivo pedagógico que integrem as TIC. Inter-Ação, Goiânia, UFG, 34 (1): 89-104, jan./jun. 2009.

PROJETO POLÃTICO PEDAGOGICO DO CURSO DE PEDAGOGIA ACORDO BRASIL/JAPÃO. Mato Grosso: UFMT, 2009. Disponível em:. Acesso em: 24 maio 2012.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paullus, 2004.

SANTOS FILHO, José Camilo dos; GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SCHLEMMER, Eliane. Metodologias para Educação a Distância no Contexto da Formação de Comunidades Virtuais de Aprendizagem. In: BARBOSA, R. M. Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SOUZA, Ana. Neri. As formas Atuais de Modernização do Trabalho de Professores: individualização e precarização? In: GARCIA, Dirce Maria Falconi; CECILÃO, Sálua. (Org.) Formação e Profissão Docente em Tempos Digitais. Campinas, Editora Alínea, 2009, p. 91-116.

TOSCHI, Mirza Seabra. A dupla mediação no processo pedagógico. In: TOSCHI, Mirza Seabra. (Org.) Leitura na tela ”“ da mesmice à inovação. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2010, p. 171-179.

TEZANOS, José Félix. La sociedad dividida ”“ Estructuras de clases y desigualdades en las sociedades tecnológicas. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.

TÜRCKE, Christoph. A Sociedade excitada ”“ filosofia da sensação. Trad. Antonio A. S. Zuin; Fabio A. Durão; Francisco C. Fontanella; Mario Frungillo. Campinas: Editora da UNICAMP, 2010.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Trad. Ana Trorel. São Paulo: Bookman Companhia, 2010.

Published

2013-12-31

How to Cite

Morosov Alonso, K. M. A., & Silva, D. G. (2013). Teaching work, distance education and ICT: between excitement and overwork. Linhas Críticas, 19(40), 561–578. https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4191

Issue

Section

Dossiê:Educação a distância

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.