The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202241699

Keywords:

Nature of Science, Pseudoscience, Education

Abstract

The present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge.

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Author Biographies

Sabrina Fernandes Gonçalves, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduação em Educação Física pela UFG (2011). E-mail: sabrina_fernandes20@hotmail.com

Breno Santos Barbosa Magalhães, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (2021). Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás. E-mail: eubrenomagalhaes@gmail.com

Gabriel Carvalho Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) (2016). Professor efetivo no curso de Educação Física da Universidade Estadual de Goiás (UEG) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFG. E-mail: gabrielcarv@msn.com

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Published

2022-04-08

How to Cite

Gonçalves, S. F., Magalhães, B. S. B., & Bungenstab, G. C. (2022). The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation. Linhas Críticas, 28, e41699. https://doi.org/10.26512/lc28202241699

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