Narratives as an analytical category of school evaluation

Authors

  • Lívia Suassuna Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4022

Keywords:

Evaluation, Teaching, Learning, Language-evaluation

Abstract

In this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education.

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Author Biography

Lívia Suassuna, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Lívia Suassuna é licenciada em Letras-Português pela UFPE, mestre em Língua Portuguesa pela PUC-SP e doutora em Linguística pela UNICAMP. Atualmente é professora adjunta da UFPE e membro do Conselho Editorial da revista Leitura ”“ teoria e prática. Últimas publicações: Avaliação e reescrita de textos escolares: a mediação do professor. In: Vanda Maria Elias. (Org.). Ensino de língua portuguesa ”“ oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011, p. 119-134 e Ensino de análise linguística ”“ situando a discussão. In: Alexsandro Silva, Ana Cláudia Pessoa e Ana Lima. (orgs.). Ensino de gramática ”“ reflexões sobre a língua portuguesa na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 11-28.

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Published

2012-12-21

How to Cite

Suassuna, L. (2012). Narratives as an analytical category of school evaluation. Linhas Críticas, 18(37), 583–598. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4022

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