Education from the perspective of Unesco and the Paideia vision
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4016Keywords:
Education, Unesco, Human educationAbstract
This article proposes a brief reflection on the United Nations Educational, Scientifc and Cultural Organization (Unesco), based on the understanding of education seen in its official reports. The theoretical framework adopted for the proposed reflection is based, mostly, to the concepts of the Aristotelian paideia and its concern with the education of the citizen of the polis. As education in classical Greece promoted ethics, the affirmation of what is human and the importance of collective life, in this study it has become indispensable for broadening the vision of the meaning of education in the beginning of the 21st century.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. 4. ed. Tradução, introdução e notas de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora UnB, 2001.
_______. Metafísica, Tradução de Marcelo Perine. Ensaio introdutório, texto grego com tradução e comentário de Giovanni Reale. São Paulo: Loyola, 2002, v. 2.
_______. Política. 3. ed. Tradução, introdução e notas de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora UnB, 1997.
CEPAL. Comissão Econômica para América Latina. Equidad, desarrollo y ciudadanía. México: Unesco, 2000. Disponível em http://www.eclac.org>. Acesso em: 14 maio 2010.
CHAUÃ, Marilena. Critica e Ideologia. Cadernos SEAF. Goiânia: Editora UFG, ano 1, n.1, p. 1-10, ago., 1978.
COÊLHO, Ildeu Moreira. A educação, a cultura e a invenção de uma outra escola. In: EPECO, 6. Campo Grande, 2003. Anais... CD-rom. ”“ ISBN 85-7598-014-9
DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir: Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 2.ed. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez/MEC/Unesco, 1999.
EVANGELISTA, Ely Guimarães dos Santos. A Unesco e o mundo da cultura. Goiânia: Editora UFG, 2003.
_______. Educação e mundialização. Goiânia: Ed. da UFG, 1997.
FAURE, Edgar. A educação e o destino do homem. O Correio da Unesco. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, ano 1, n. 1, jan., 1993.
IANNI, Octavio. A política mudou de lugar. In: DOWBOR, Ladeslau. IANNI, Octavio. RESENDE, Paulo Edgar. Desafios da Globalização. Rio de Janeiro: Vozes, 1997, p. 17-27.
JAEGER, Werner. Paidéia: a formação do homem grego. 4. ed. Tradução de Artur M. Parreira. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
LE GOFF, Jacques. Os intelectuais na Idade Média. Tradução de Marcos de Castro. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: Unesco, 5 a 9 de março, 1990. Disponível em . Acesso em: 7 maio 2010.
VAZ, Henrique Claúdio de Lima. Cultura e universidade. Petrópolis: Vozes, 1966. (Coleção educar para a vida, 10).
WOLLF, Francis. Aristóteles e a política. 2. ed. Tradução de Thereza Christina F. Stummer e Lygia Araújo Watanabe. São Paulo: Discurso Editorial, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).