Experiencing the freirean referential in the University

Authors

  • Maria Emilia de Castro Rodrigues Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Maria Margarida Machado Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3995

Keywords:

Youth and Adult Education, Freirean Referential, University

Abstract

The article discusses significant experiences of work at the School of Education of the Federal University of Goiás, based on three conceptions of Paulo Freire’s thought: dialog, collective construction and the political intentionality of educative actions. These conceptions contribute to the analysis of two experiences developed over the last 10 years, for Youth and Adult Education (EJA), at the university: the constitution of and actual participation in the State of Goiás EJA Forum and the intensification of the learning, research and extension activities focused on EJA. These experiences point to our “reading” of the current reality and the possibilities of the Freirean referential, in a context of disputes, theoretical conceptions and policies of the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Emilia de Castro Rodrigues, Universidade Federal de Goiás - UFG

Maria Emilia de Castro Rodrigues, pedagoga, mestre em educação pela UFG, doutora em Educação pela UFG. Professora de Didática e Formação de Professores, Estágio e Educação de Jovens e Adultos (EJA) do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. Membro do Fórum Goiano de EJA. Publicações recentes: Os (des)caminhos da integração no currículo do Proeja na Rede Estadual de Educação de Goiás. In: Maria Margarida Machado, Maria Emília de Castro Rodrigues. (Org.). Educação dos Trabalhadores - políticas e projetos em disputa.

Maria Margarida Machado, Universidade Federal de Goiás - UFG

Maria Margarida Machado, licenciada em História, mestre em educação pela UFG, doutora em educação pela PUC/SP. Professora Associada da FE/UFG, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação na linha Educação, Trabalho e Movimentos Sociais. Membro do Fórum Goiano de EJA. Atua em pesquisas no campo da Educação de Jovens e Adultos, História e Políticas Públicas de Educação  Básica e Profissional. Publicações recentes: A Educação de Jovens e Adultos e os desafios do Plano Nacional de Educação 2011-2020. In: Cleomar Manhas (org.). Quanto Custa Universalizar o Direito à Educação? Brasília: Instituto de Estudos Socioeconômicos.

References

BARRETO, José Carlos; BARRETO, Vera. Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. Um Sonho que não Serve ao Sonhador. Brasília: UNESCO: MEC: RAAAB, 2005.

BRASIL.Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa por amostra de domicílios. Disponível em: . Acesso em: 1º fev. 2012.

_______. INEP. Censo Escolar 2001-2011. Disponível em: . Acesso em: 1º fev. 2012.

EITERER, C., PEREIRA, M. A. Propostas de trabalho no currículo da EJA, telas e textos. In:Revista Presença Pedagógica, v. 15, n. 88. Belo Horizonte, jul./ago. 2009.

FREIRE, Paulo; Shor, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Trad. Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

_______. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

_______. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001a.

_______. A educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001b.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,1999.

Published

2012-09-10

How to Cite

Rodrigues, M. E. de C., & Machado, M. M. (2012). Experiencing the freirean referential in the University. Linhas Críticas, 18(37), 485–503. https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.3995

Issue

Section

Dossiê: Educando com Paulo Freire

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.