Social distancing during the covid-19 pandemic

a study with professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202139455

Keywords:

Higher education, Mental health, Teaching work conditions

Abstract

The aim was to understand the experiences of five female health courses professors at public institutions of higher education during covid-19 pandemic. The phenomenological analysis pointed out: recognition of limitations in health care system; rearrangement of time dedicated to virtual work; readjustment in the routine of reconciling personal, family and professional life; change in the dynamics of family relationships; suffering in perceiving knowledge limitations; missing face-to-face spaces; presenteeism and seeking unprofessional help. It was concluded an urgent need for preventive and health-promoting policies for professors during and after the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Macêdo, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE, Brasil

Doutora em Psicologia Clínica pela Universidade Católica de Pernambuco (2012). Professora Associada da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Membro da Associação Brasileira de Psicologia Fenomenológica (ABRAPFE) e do GT-ANPEPP Fenomenologia, Saúde e Processos Psicológicos. E-mail: mvm.shirley@gmail.com

José Luís Amorim, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE, Brasil

Graduando em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Bolsista de Iniciação Científica (CNPq/UNIVASF). E-mail: luispsiunivasf@gmail.com

Melina Pinheiro Gomes de Souza, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE, Brasil

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Bolsista de Iniciação Científica (CNPq/UNIVASF). E-mail: melinasouuza@gmail.com

References

Amatuzzi, M. M. (1993). Etapas do processo terapêutico: um estudo exploratório. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 9(1). https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-139719

Amatuzzi, M. M. (2008). Por uma psicologia humana. Alínea.

Amatuzzi, M. M. (2009). Psicologia fenomenológica: uma aproximação teórica humanista. Estudos de Psicologia, 26(1), 93-100. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2009000100010

Ashworth, P. (1996). Presuppose nothing! The suspension of assumptions in phenomenological psychological methodology. Journal of Phenomenological Psychology, 27(1). https://doi.org/10.1163/156916296X00014

Barros, M. B. de A., Lima, M. G., Malta, D. M., Szwarcwald, C. L., Azevedo, R. C. S. de., Romero, D., Souza Júnior, P. R. B. de., Azevedo, L. O., Machado, I. E., Damacena, G. N., Gomes, C. S., Werneck, A. de O., Silva, D. R. P. da., Pina, M. de F. de., & Gracie, R. (2020). Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 29(4). https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400018

Boas, A. A. V., Pires, A. A. de S., Faria, D. A., & Morin, E. M. (2018). Indicadores de qualidade de vida no trabalho de docentes de instituições federais de ensino superior das regiões Sudeste, Centro-Oeste e Distrito Federal. Brazilian Applied Science Review, 2(1), 19-51. https://www.brazilianjournals.com/index.php/BASR/article/view/268/225

Camargo, M. L. (2017). Presenteísmo: denúncia do mal-estar nos contextos organizacionais de trabalho e de riscos à saúde do trabalhador. R. Laborativa, 6(1), 125-146. https://ojs.unesp.br/index.php/rlaborativa/article/view/1601/pdf

Cândido, M. R., & Campos, L. A. (2020, maio 14). Pandemia reduz submissões de artigos acadêmicos assinados por mulheres. Blog DADOS. http://dados.iesp.uerj.br/pandemia-reduz-submissoes-de-mulheres/

Castro, M. M. D. (2021). Covid-19 e trabalho de mulheres-mães-pesquisadoras: impasses em “terra estrangeira”. Linhas Críticas, 27. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36370/30105

Conselho Nacional de Saúde - Comissão Nacional de Ética em Pesquisa (CNS/CONEP). (2012). Resolução N. 466, de 12 de dezembro de 2012. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

Conselho Nacional de Saúde - Comissão Nacional de Ética em Pesquisa (CNS/CONEP). (2016). Resolução N.510, de 07 de abril de 2016. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Daltro, M. R., & Barreto Segundo, J. D. (2020). A pandemia nos mostra quem somos? Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 9(1), 5-8. http://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v9i1.2844

DeCastro, T. G., & Gomes, W. B. (2011). Aplicações do método fenomenológico à pesquisa em psicologia: tradições e tendências. Estudos de Psicologia, 28(2), 153-161. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2011000200003

Duarte, M. de Q., Santo, M. A. da S., Lima, C. P., Giordani, J. P., & Trentini, C. M. (2020). COVID-19 e os impactos na saúde mental: uma amostra do Rio Grande do Sul, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25(9), 3401-3411. https://doi.org/10.1590/1413-81232020259.16472020

Facci, M. G. D., & Esper, M. B. S. B. (2020). Adoecimento e medicalização de professores universitários frente a precarização e intensificação do Trabalho. Movimento-Revista De educação, 7(15), 50-78. https://doi.org/10.22409/mov.v7i15.42453

Faro, A., Bahiano, M. de A., Nakano, T. de C., Reis, C., Silva, B. F. P. da., & Vitti, L. S. (2020). COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia, 37. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.146

Gil, A. C. (2019). Métodos e técnicas de pesquisa social. Atlas.

Giorgi, A., & Sousa, D. (2010). Método fenomenológico de investigação em Psicologia. Fim de Século.

Gomes, W. B. (2007). Distinção entre procedimentos técnico e lógico na análise fenomenológica. Revista da Abordagem Gestáltica, 13(2), 228-240. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672007000200007&lng=pt&tlng=pt

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., & Bond, A. (2020). As diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da escola, professor, educação e tecnologia, 2. https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17/16

Insfran, F. F. N., & Muniz, A. G. C. R. (2020). Maternagem e Covid-19: desigualdade de gênero sendo reafirmada na pandemia. Diversitates International Journal, 12(2), 26-47. http://diversitates.uff.br/index.php/1diversitates-uff1/article/view/314

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 2021. Cidades e Estados. https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pe/petrolina

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). 2021. Educação Superior. http://portal.inep.gov.br/censo-da-educacao-superior

Irigaray, H. A. R. (2020). Pandemia, distanciamento social e academia - dançando no escuro 20 anos depois. Cadernos EBAPE.BR, 18(2). https://doi.org/10.1590/1679-395181285

Lemos, A. H. da C., Barbosa, A. de O., & Monzato, P. P. (2020). Mulheres em home office durante a pandemia da COVID-19 e as configurações do conflito trabalho-família. Revista de Administração de Empresas, 60(6), 388-399. https://doi.org/10.1590/S0034-759020200603.

Leonello, V. L., & Oliveira, M. A. C. (2014). Educação superior em Enfermagem: o processo de trabalho docente em diferentes contextos institucionais. Revista da Escola de Enfermagem USP, 48(6), 1093-1102. https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000700018

Macêdo, S. (1999). Análise fenomenológica de depoimentos escritos: apresentando e discutindo uma possibilidade. Revista Estudos de Psicologia, 16(1), 35-44. https://doi.org/10.1590/S0103-166X1999000100004

Macêdo, S. (2015). Clínica humanista-fenomenológica do trabalho. A construção de uma ação diferenciada diante do sofrimento no e por causa do trabalho. Juruá.

Macêdo, S. (2020). Ser mulher trabalhadora e mãe no contexto da pandemia COVID-19: tecendo sentidos. Revista do NUFEN, 12(2), 187-204. https://doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol12.nº02rex.33

Malloy-Diniz, L. F., Costa, D. de S., Loureiro, F., Moreira, F., Silveira, B. K. S., Sadi, H. de M., Apolinário-Souza, T., Alvim-Soares, A., Nicolato, R., Paula, J. J. de, Miranda, D., Pinheiro, M. I. C., Cruz, R. M., & Silva, A. G. (2020). Saúde mental na pandemia de COVID -19: considerações práticas multidisciplinares sobre cognição, emoção e comportamento. Revista Debates in Psychiatry, 10(2), 46-68. http://doi.org/10.25118/2236-918X-10-2-6

Malta, D. C., Szwarcwald, C. L., Barros, M. B. de A., Gomes, C. S., Machado, I. E., Souza Júnior, P. R. B. de, Romero, D. E., Lima, M. G., Damacena, G, N., Pina, M. de F., Freitas, M. I. de F., Werneck, A. O., Silva, D. R. P. da, Azevedo, L. O., & Gracie, R. (2020). A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 29(4). https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400026

Medeiros, E. A. S. (2020). Desafios para o enfrentamento da pandemia Covid-19 em hospitais universitários. Revista Paulista de Pediatria, 38. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2020/38/2020086

Melo, B. D., Pereira, D, Serpeloni, F., Kabad, J. F., Souza, M. S. e, & Rabelo, I. V. (2020). Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19: recomendações para gestores. Ministério da Saúde. https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/41030/2/Sa%c3%bade-Mental-e-Aten%c3%a7%c3%a3o-Psicossocial-na-Pandemia-Covid-19-recomenda%c3%a7%c3%b5es-para-gestores.pdf

Minervino, A. J., Oliveira, M. B. de, Cunha, K. A. L. da, & Bereza, Y. T. A. (2020). Desafios em saúde mental durante a pandemia: relato de experiência. Revista Bioética, 28(4), 647-654. https://doi.org/10.1590/1983-80422020284428

Moreira, W. C., Sousa, A. R. de, Nóbrega, & M. do P. S. de S. (2020). Mental Illness in the general population and health professionals during COVID-19: a scoping review . Texto & Contexto - Enfermagem, 29. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0215

Oliveira, A. (2020). A espacialidade aberta e relacional do lar: a arte de conciliar maternidade, trabalho doméstico e remoto na pandemia da COVID-19. Revista Tamoios, 16(1), 154-166. https://doi.org/10.12957/tamoios.2020.50448

Oliveira, A. S. D., Pereira, M. S., & Lima, L. M. (2017). Trabalho, produtivismo e adoecimento dos docentes nas universidades públicas brasileiras. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 609-619 https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111132

Ornell, F., Schuch, J. B., Sordi, A. O., & Kessler, F. H. P. (2020). Pandemia de medo e COVID-19: impacto na saúde mental e possíveis estratégias. Revista Debates in Psychiatry, 10(2), 12-17. http://doi.org/10.25118/2236-918X-10-2-2

Ramos-Toescher, A. M., Tomaschewisk-Barlem, J. G., Barlem, E. L. D., Castanheira, J. S., & Toescher, R. L. (2020). Saúde mental de profissionais de enfermagem durante a pandemia de COVID-19: recursos de apoio. Escola Anna Nery, 24. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0276

Santana, N., Costa, G. A., Costa, S. dos S. P., Pereira, L. V., Silva, J. V. da, & Sales, I. P. P. M. (2020). Segurança dos profissionais de saúde no enfrentamento do novo coronavírus no Brasil. Escola Anna Nery, 24(spe). https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0241

Santos, G. M. R. F. dos, Silva, M. E. da, Belmonte, B. do R. (2020). COVID-19: emergency remote teaching and university professors’ mental health. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, 21 (supl.1), 237-243. https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S100013

Silva, A. F., Estrela, F. M., Lima, N. S., & Abreu, C. T. A. (2020a). Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis, 30(2). https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300216

Silva, H. G. N., Santos, L. E. S., & Oliveira, A. K. S. (2020b). Efeitos da pandemia no novo Coronavírus na saúde mental de indivíduos e coletividades. Journal of Nursing and Health, 10(esp.). http://doi.org/10.15210/jonah.v10i4.18677

Souza, M. R. (2020). Cadê o tempo que estava aqui? Reflexões sobre as concepções de tempo antes e durante a sociedade da informação. Ponto de Acesso, 14(1), 159-171. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/36101/24229

Vidal, M. L. G. (2020). A gestão do tempo no trabalho docente: uma análise de gênero no contexto da pandemia. Interacções, 16(54), 94-105. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/21073

Vieira, M. L. C., Oliveira, E. B. de, Oliveira, N. V. D. de., Lisboa, M. T. L., Progianti, J. M., & Costa, C. C. P. da. (2018). Presenteísmo na enfermagem: repercussões para a saúde do trabalhador e a segurança do paciente. Revista Enfermagem UERJ, 26. https://doi.org/10.12957/reuerj.2018.31107

Published

2021-12-20

How to Cite

Macêdo, S., Amorim, J. L. ., & Souza, M. P. G. de . (2021). Social distancing during the covid-19 pandemic: a study with professors. Linhas Críticas, 27, e39455. https://doi.org/10.26512/lc27202139455

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.