Storytelling and childhood

narratives (re)invent themselves

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202139147

Keywords:

Education, Storytelling, Creation

Abstract

This article is the result of a scientific research and aims to analyse children’s narratives, guided by a storytelling workshop, in order to understand it not only as a pedagogical resource, but also as a user of creative, imagery and authorship processes. The research took place in a school, linked to a community university, with 12 children from kindergarten (4 and 5 years old), during one semester, using narrative as a methodological approach. The processes/results showed that storytelling strengthened affective bonds, listening and the sense of authorship, evidencing the aesthetic experience as a mobilizer in cognitive and sensitive processes.

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Author Biographies

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville, Joinville, SC, Brasil

Pós-doutorado pela Universidade do Minho (2008), Braga/Portugal. Professora e pesquisadora em cursos de Graduação e Pós-Graduação em Educação da Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Líder/Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação (NUPAE). E-mail: pillotto0@gmail.com

Luiza Corrêa Cunha , Universidade da Região de Joinville, Joinville, SC, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) (2021). Docente em Educação Infantil no Colégio UNIVILLE. Contadora de história no Colégio UNIVILLE e em eventos culturais. Pesquisadora no Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação (NUPAE/UNIVILLE) e no Programa Institucional de Literatura Infantil Juvenil (PROLIJ/UNIVILLE). E-mail: luiza.c@hotmail.com

Eliana Stamm, Universidade da Região de Joinville, Joinville, SC, Brasil

Especialização em Prática Social da Arte (ECA/USP) (1985). Professora e pesquisadora Sênior da Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) no curso de Licenciatura em Artes Visuais. Participante do Grupo: Barro e Expressão. Pesquisadora no Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação (NUPAE/UNIVILLE). E-mail: elianastamm@gmail.com

Berenice Rocha Zabbot Garcia, Universidade da Região de Joinville, Joinville, SC, Brasil

Doutora em educação (PUC/São Paulo) (2012). Professora e pesquisadora no Curso de Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Coordena o Programa de Extensão de Literatura Infantil Juvenil (PROLIJ/UNIVILLE). E-mail: berenice.rocha@univille.br

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Published

2021-12-16

How to Cite

Pillotto, S. S. D., Cunha , L. C., Stamm, E., & Garcia, B. R. Z. (2021). Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves. Linhas Críticas, 27, e39147. https://doi.org/10.26512/lc27202139147

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