Educational management and evaluation in the context of covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202139048

Keywords:

Higher Education, Educational Management, Monitoring, Evaluation, Emergency Remote Teaching

Abstract

In the context of the covid-19 pandemic, universities adopted emergency remote teaching (ERT) as an alternative to ensure the continuity of educational process. This study shows results from a research that has investigated the ERT implementation process in a higher education public federal institution, identifying the monitoring and evaluation actions undertaken. Regarding methodology, this is a qualitative, exploratory case study. Results evidence that the pandemic has affected undergraduate courses. Teachers and students have undertaken new movements of knowledge appropriation and pedagogical relationship reconstruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzana dos Santos Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil

Postdoctoral research in Education at the Universities of Lisbon and São Paulo (2018). Associate professor at the Education School of Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Member of the grupo de Avaliação e Medidas Educacionais (GAME – Educational Evaluation and Measures group) and of the group of research-action about University – Universitátis (FaE/UFMG). Email: suzanasgomes@fae.ufmg.br

Maria José Flores, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil

Doctor in Education by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2014). Director of Giz – Innovation and Teaching Methodology Office of the Adjunct Undergraduate Vice Rectory at UFMG. Adjunct Professor at UFMG. Email: mariafloresufmg@gmail.com

Benigna Maria de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil

Doctor in Medicine by Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2002). Professor at the Pediatrics Department of UFMG. Undergraduate Vice Rector at UFMG. Email: benigna@uol.com.br

Andréa Rodrigues Motta, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brazil

Postdoctoral research in Superior Education at University of Califórnia (2019). Associate professor at Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Email: andreamotta19@gmail.com

References

Aranda, M. A. de M., Rodrigues, E. S. de S., & Militao, S. C. N. (2020). Monitoramento e Avaliação dos Planos Decenais de Educação: a produção do conhecimento no Brasil. Educar em Revista, 36, e69767. http://doi.org/10.1590/0104-4060.69767

Barbosa, A. M., Viegas, M. A. S., & Batista, R. L. N. F. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiência de professores do Ensino Superior sobre as aulas remotas. Augustus, 25(51), 255-280. https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p255

Bardin, L. (2009). Análise de conteúdo. Edições 70.

Batistti, T. dos S., Preto, V. M., & Heinzle, M. R. S. (2017). Processos Avaliativos na Educação Superior: Planos de Ensino em Análise. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 12(3), 1774-1791. https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.3.2017.8577

Brasil. (2020a). Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020 (Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - covid-19). Ministério da Educação. http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376

Brasil. (2020b). Portaria 544, de 16 de junho de 2020. Ministério da Educação. http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872

Castioni, R., Melo, A. A. S., Nascimento, P. M., & Ramos, D. L. (2021). Universidades federais na pandemia da covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(111), 399-419. https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3108

Conte, E. (2021). A pedagogia performativa na cultura digital. Linhas Crí¬ticas, 27, e30350. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30350/28771

Couto, E. S., Couto, E. S., & Cruz, I. de M. P. (2020). #FIQUEEMCASA: Educação na pandemia da covid-19. Revista Educação, 8(3), 200-217. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217

Cunha, M. I. (2005). Formatos avaliativos e concepção de docência. Autores Associados.

Dourado, L. F., Grossi Junior, G., & Furtado, R. A. (2016). Monitoramento e avaliação dos planos de educação: breves Contribuições. RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 32(2), 449-461. https://doi.org/10.21573/vol32n22016.67198

Espírito Santo, E., & Luz, L. C. S. da. (2012). Avaliação das aprendizagens no nível superior: avaliar para quê? Dialogia, 16, 141-154. https://doi.org/10.5585/dialogia.N16.3882

Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? Paz e Terra.

Freire, P. (2001). Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. UNESP.

Freire, P. (2010). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Garcia, J., & Garcia, N. F. (2020). Impactos da pandemia de covid-19 nas práticas de avaliação da aprendizagem na graduação. Eccos, 55, e18870. https://doi.org/10.5585/eccos.n55.18870

Gomes, S. dos S. (2017). A avaliação da aprendizagem em diferentes áreas do conhecimento. Em H. T. Corrêa, & M. Ambrósio (orgs.). Mediação Tecnológica e Formação Docente (pp. 133-150). CRV.

Gomes, S. dos S., & Melo, S. D. G. de. (2018). Políticas de Avaliação e Gestão Educacional: articulações, interfaces e tensões. Educação & Realidade, 43(4), 1199-1216. https://doi.org/10.1590/2175-623688386

Gomes, S. dos S., Tavares, R. H., & Melo, S. D. G. (2019). Sociedade, educação e redes: luta pela formação crítica na universidade. Junqueira & Marin.

Gusso, H. L., Archer, A. B., Luiz, F. B., Sahão, F. T., De Luca, G. G., Henklain, M. H. O., Panosso, M. G., Kienen, N., Beltramello, O., & Gonçalves, V. M. (2020). Ensino Superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 41, e238957. https://doi.org/10.1590/ES.238957

Hodges, C., Moore, S., Lockee, Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Jung, J., Horta, H., & Postiglione, G. A. (2021). Living in uncertainty: the covid-19 pandemic and higher education in Hong Kong. Studies in Higher Education, 46(1), 107-120. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1859685

Lopes Sanchez Júnior, S., & Silva, M. C. da. (2020). Impactos do Ensino Remoto na vida acadêmica de estudantes da educação superior: revisão de conceitos da Educação a Distância e o modelo de Ensino Remoto. Revista de Ciências Humanas, 20(2). https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/11654

Lück, H. (2013). Avaliação e monitoramento do trabalho educacional. Vozes.

Luckesi, C. C. (2018). Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. Cortez.

Menezes, J. B. F. de. (2021). Práticas de avaliação da aprendizagem em tempos de ensino remoto. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, 2(1), e021004. https://doi.org/10.51281/impa.e021004

Modelski, D., Giraffa, L. M. M., & Casartelli, A. de O. (2019). Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, 45, e180201. https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157696

Oliveira, E. G. (2011). Aula virtual e presencial: são rivais? Em I. P. Veiga (org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas (pp. 187-223). Papirus.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (Unesco). (2020). Global Monitoring of school closures caused by covid-19. https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). (2020). A framework to guide an education response to the covid-19. Pandemic of 2020. https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide_v1_002_harward.pdf

Padilha, M. A. S., & Zabalza, M. A. (2016). Um cenário de integração de tecnologias digitais na Educação Superior: em busca de uma coreografia didática inovadora. Revista e-Curriculum, 14(3), 837- 863. https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/28698

Panizzon, M., Costa, C. F. da, & Medeiros, I. B. de O. (2020). Práticas das universidades federais no combate à covid-19: a relação entre investimento público e capacidade de implementação. Revista de Administração Pública, 54(4), 635-649. https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/81877

Pinto, M., & Leite, C. (2020). As tecnologias digitais nos percursos de sucesso acadêmico de estudantes não tradicionais do Ensino Superior. Educação e Pesquisa, São Paulo, 46, e216818. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046216818

Rodrigues, E. S. J. (2020). Estudos de plataforma: dimensões e problemas do fenômeno no campo da educação. Linhas Crí¬ticas, 26, 1-12. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28150

Santos, B. S. (2020a). A cruel pedagogia do vírus. Edições Almedina. https://www.cpalsocial.org/documentos/927.pdf

Santos, E. (2020b). Notícias: EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? Revista Docência e Cibercultura. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119

Shapiro, J. (2008). Monitoring and evaluation. Cívicus.

Silva, A. C. O., Sousa, S. de A., & Menezes, J. B. F. de. (2020). O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, São Paulo, 36, 298-315. https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18383

Silva, J., Goulart, I. do C. V., & Cabral, G. R. (2021). Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. RIAEE - Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 16(2), 407-423. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i2.14238

Thomas, G., & Pring, R. (orgs.). (2007). Educação baseada em evidências. A Utilização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Artmed.

Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). (2020a). Guia Ensino Remoto Emergencial (ERE) nos Cursos de Graduação da UFMG. Integração Docente: ações formativas para as práticas pedagógicas. Pró-Reitoria de Graduação. Comissão Monitoramento e Avaliação. https://www2.ufmg.br/prograd/prograd/Pro-Reitoria-de-Graduacao/Publicacoes/Ensino-Remoto-Emergencial

Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). (2020b). Resolução no 02/2020, de 9 de julho de 2020 (Regulamenta o ensino remoto emergencial para os cursos de graduação da UFMG durante período de pandemia da doença covid-19). Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. https://www2.ufmg.br/sods/Sods/CEPE/Documentos/Resolucoes-Comuns

Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). (2020c). Recomendação para a promoção da acessibilidade no Ensino Remoto Emergencial (ERE). Integração Docente: ações formativas para as práticas pedagógicas. Pró-Reitoria de Graduação. Núcleo de Acessibilidade e Inclusão - NAI. https://www2.ufmg.br/prograd/prograd/Pro-Reitoria-de-Graduacao/Publicacoes/Ensino-Remoto-Emergencial

Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). (2020d). Chamada Conjunta PRAE/PRPG/FUMP n.º 01/2020 (Empréstimo de notebooks para fins de inclusão digital de estudantes de pós-graduação da UFMG). https://www.ufmg.br/prpg/wp-content/uploads/2020/07/Alunos-Contemplados-Pela-Chamada-Conjunta-PRAE-PRPG-FUMP-1.pdf

Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). (2020e). Chamada PRAE/NAI/FUMP n. 04/2020 (Inclusão digital de estudantes com deficiência da UFMG). http://www.fump.ufmg.br/conteudo/documentos/CHAMADA-PRAE-NAI-UFMG-04-2020-ESTUDANTES-PCD-NOVO-1.pdf

Veiga, I. P. A., & Silva, E. F. (2020). Docência na educação superior: problematizadora e tecnocientífica. Diálogo Educacional, 20(65), 580-607. https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26675/24279

Ventura, D. de F. L., Ribeiro, H., Giulio, G. M., Jaime, P. C., Nunes, J., Bógus, C. M., Antunes, J. L. F., & Waldman, E. A. (2020). Desafios da pandemia de covid-19: por uma agenda brasileira de pesquisa em saúde global e sustentabilidade. Cadernos de Saúde Pública, 36(4), e00040620. http://cadernos.ensp.fiocruz.br/csp/artigo/1023/desafios-da-pandemia-de-covid-19-por-uma-agenda-brasileira-de-pesquisa-em-saude-global-e-sustentabilidade

Williamson, B., Eynon, R. & Potter, J. (2020). Políticas, pedagogias e práticas pandêmicas: tecnologias digitais e educação a distância durante a emergência do coronavírus. Learning, Media and Technology, 45(2), 107-114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641

Published

2022-01-17

How to Cite

Gomes, S. dos S., Flores, M. J., Oliveira, B. M. de, & Motta, A. R. (2022). Educational management and evaluation in the context of covid-19 pandemic. Linhas Críticas, 27, e39048. https://doi.org/10.26512/lc27202139048

Issue

Section

Dossier: Gestão educacional e trabalho pedagógico no contexto de pandemia

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.