Working conditions and personal and professionalrepercussions upon those involved with stricto sensugraduate studies: review and future perspectives

Authors

  • Lucídio Bianchetti Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3821

Keywords:

Graduate Studies, Field-Capes, Work, Production of knowledge

Abstract

Despite criticism of the Capes system, there is no evidence of anything capable of threateningit. Research and various discussions show that, in spite of the disagreements on the subject,those who are involved in graduate courses do everything possible to re-enter the systemof remain in it. Losses have been perceived in the production and reporting of knowledge,and the living and work conditions of those involved in graduate courses. Nevertheless, itseems the evaluation and funding model, characterized more as a state than governmentalpolicy, has somehow begun to be considered natural, what has been assuring its continuance.This paper, in addition to addressing some of these issues, highlights advances resultingfrom the implementation of this system, as well as the intensification of undesirable factors,particularly in the Social and Human Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucídio Bianchetti, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Lúcidio Bianchetti, doutor em Educação pela PUC/SP, com estágio pós-doutoral na Universidade do Porto, Portugal. Professor Associado no Centro de Ciências da Educação da UFSC, ex-Coordenador do PPGE/UFSC, Pesquisador Produtividade em Pesquisa 1C do CNPq; líder do grupo de pesquisa Trabalho e Conhecimento na Educação Superior ”“ TRACES. Última obra: BIANCHETTI, L.; CORREIA, J. A. In/exclusão no trabalho e na educação. Campinas: Papirus, 2011. E-mail: lucidio.bianchettib@pq.cnpq.br

References

ADORNO, Theodor. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Petrópolis: Vozes, 1995.

ANDRÉIEV, Leonid. La nada. In: TOMAS, Maximiliano. Centos breves para leer en el bus. 14. ed. Barcelona: Literaria, 2009.

ANTUNES, Fátima. A nova ordem educacional. Espaço Europeu de Educação e Aprendizagem aoLongo da Vida: Actores, processos, instituições. Subsídios para debate. Coimbra: Almedina, 2008.

BACON, Francis. Os pensadores. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

BARRETO, Francisco César Sá; BORGES, Mario Neto. Novas políticas de apoio à pós-graduação: ocaso FAPEMIG-Capes. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação,Rio de Janeiro, v. 17, n.65, p. 599-612, out.-dez. 2009.

BIANCHETTI, Lucídio. Os dilemas do Coordenador de Programa de Pós-graduação: entre o burocrático-administrativo e o acadêmico-pedagógico. In: ______.; SGUISSARDI, Valdemar (Org.). Dilemas da pós-graduação: gestão e avaliação. Campinas: Autores Associados, 2009a.

______. 30 anos do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Os desafios para uma Associação Científiae os dilemas dos intelectuais institucionalizados. Revista Brasileira de Ciências do Esporte,Campinas,v. 30, n. 3, p. 13-30, maio, 2009b.

______. O Processo de Bolonha e a intensificação do trabalho na universidade: Entrevista com JosepM. Blanch. Educação & Sociedade,Campinas, v. 31, n. 110, p. 263-285, jan.-mar. 2010.

______.; ALVES, Vânia Maria; ESPINDOLA, Isabel Cristina. A relação orientador-orientando na pós-graduação stricto sensu no Brasil: a autonomia dos discentes em discussão. In: SEMINÁRIO DEPESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 7., 2010, Londrina. Anais... Londrina: UEL, 2010.

_____.; CORREIA, José A. In/exclusão no trabalho e na escola:aspectos mitológicos, históricos e conceituais. Campinas: Papirus, 2011.

BITENCOURT, Silvana Maria. Candidatas à ciência:a compreensão da maternidade na fase do doutorado. 2011. Tese (Doutorado em Sociologia Política) ”“ Programa de Pós-graduação em Sociologia Política, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

CHAUÃ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação,Rio de Janeiro, ANPEd, n. 24, p. 5-15, set.-dez. 2003.

CORREIA, José Alberto. Construção político-cognitiva da exclusão social no campo educativo. In:BIANCHETTI, Lucídio; ______. In/exclusão no trabalho e na escola:aspectos mitológicos, históricose conceituais. Campinas: Papirus, 2011.

CHOMSKY, Noam. A responsabilidade dos intelectuais. In: ______. O poder americano e os novos mandarins. Rio de Janeiro: Record, 2006.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Graduação/pós-graduação: a busca de uma relação virtuosa. Educação& Sociedade, Campinas, CEDES, v. 25, n. 88 (especial), p. 777- 794, out. 2004.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Educação,Sociedade & Culturas,Porto, UP/FPCE/CIIE, n. 16, p. 133-169, 2001.

DAL ROSSO, Sadi. Mais trabalho! A intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo, 2008.

DOSTOIÉVSKY, Fiodor. Crime e castigo. São Paulo: Martin Claret, 2002.

DUARTE Jr. João Francisco. Rotten papers (ou Adiós que yo me voy). In: ______. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas: Papirus, 2010.

EVANGELISTA, Olinda. Publicar ou morrer. In: BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto(Org.). A bússola do escrever:desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações.2. ed. São Paulo e Florianópolis: Cortez e Editora da UFSC, 2006.

FERREIRA, Simone Lucena. Um estudo sobre a interatividade nos ambientes virtuais da internet e sua relação com a educação: o caso da AllTV. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Programade Pós-Gradução em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis , 2004.

FOLLARI, Roberto Agostin. La retirada de los intelectuales. Perspectiva,Florianópolis, NUP/CED/UFSC, v. 24, n. 1, p. 341-352, 2006.

FRANCO, Marcelo A. Ensaio sobre as tecnologias digitais da inteligência. São Paulo: Papirus, 1997.

FREUD, Sigmund. Os chistes e sua relação com o inconsciente. Rio de Janeiro: Imago, 1995. (Obrascompletas de Sigmund Freud, v. 8)

HARVEY, David. A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1993.

HIRIGOYEN, Marie-France. Assédio Moral: a violência perversa no cotidiano. 11. ed. Rio de Janeiro:Bertrand Brasil, 2009.

IANNI, Octávio. A sociedade global. São Paulo: Civilização Brasileira, 1992.

JACOBY, Russell. Os últimos intelectuais: a cultura americana na era da academia. São Paulo: EDUSP;Trajetória Cultural, 1990.

______. O fim da utopia: política e cultura na era da apatia. Rio de Janeiro: Record, 2001.

KAFKA, Franz. O Processo. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

KUENZER, Acácia Zeneida; MORAES, Maria Célia Marcondes. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade,Campinas, CEDES, v. 26, n. 93, p. 1341-1363, set.-dez. 2005.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

LA BOÉTIE, Étienne. Discurso da servidão voluntária. São Paulo: Brasiliense, 1982.

MAQUIAVEL, Nicolau. O Príncipe. Porto Alegre: L&PM, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. 6. ed. São Paulo: Global, 1986.

______. A ideologia alemã(Feuerbach). 6. ed. São Paulo: Hucitec, 1987.

MENDONÇA, Ana Waleska. A pós-graduação como estratégia de reconstrução da universidade brasileira. Educar em Revista,Curitiba, n. 21, p. 289-308, 2003.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo; Campinas: Editora da Unicamp, 2002.

______. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2006.

______. O desafio e o fardo do tempo histórico. São Paulo: Boitempo, 2007.

NERAD, Maresi; HEGGELUND, Mimi (Ed.). Toward a Global PhD?Forces & Forms in DoctoralEducation Worldwide. Seattle: University of Washington Press, 2008.

ORWELL, George. 1984. 16. ed. São Paulo: Nacional, 1983.

PAQUOT, Thierry. A arte da sesta. Porto: Campo das Letras, 1998.

PEREIRA, Gilson Ricardo. Servidão ambígua: valores e condição do magistério. São Paulo: Escrituras,2001.

PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. MCB University Press, v. 9, n. 5, October, 2001.Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/>. Acesso em: 19 jun. 2010.

RIBEIRO, Renato Janine. Doctoral Education in Africa, South America, and Mexico. Brazil. In: NERAD,Maresi; HEGGELUND, Mimi (Ed.). Toward a Global PhD?Forces & Forms in Doctoral EducationWorldwide. Seattle: University of Washington Press, 2008. p. 131-145.

SALLES, João. Notas sobre a filosofia no Brasil. Cult, São Paulo, v. 13, n. 151, p. 71-73, 2010.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 3. ed.Rio de Janeiro: Record, 2000.

SCHWARTZ, Yves. Trabalho e saúde: construindo outros modos de gestão. Tradução de Anna LuizaTelles Kirsch. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS E HUMANAS EM SAÚDE DAABRASCO, 3., 2005, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRASCO, 2005.

SGUISSARDI, Valdemar; SILVA Jr., João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

SILVA Jr., João dos Reis. A racionalidade mercantil da pós-graduação: a produção da ciência pragmática e do individualismo profissional. In: QUARTIERO, Elisa Maria; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Educação corporativa: mundo do trabalho e do conhecimento: aproximações. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O panóptico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SOKAL, Alan; BRICMONT, Jean. Imposturas intelectuais: o abuso da ciência pelos filósofos pós-modernos. Rio de Janeiro: Record, 1999.

TRAGTENBERG, Maurício. Sobre educação, política e sindicalismo. 3. ed. São Paulo: Editora UNESP,2004.

TREIN, Eunice; RODRIGUES, José. O canto de sereia do produtivismo científico: o mal-estar na academia e o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Universidade & Sociedade,Brasília, ANDES,v. 20, n. 47, p. 123-132, fev. 2011.

WALLERSTEIN, Imanuel. Intelectuais: neutralidade de valores em questão. In: ______. O declínio dopoder americano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2004.

WATERS, Lindsay. Inimigos da esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. São Paulo:Editora UNESP, 2006.

VEEN, Win; VRAKKING, Ben. Homo Zappiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2012-02-27

How to Cite

Bianchetti, L. (2012). Working conditions and personal and professionalrepercussions upon those involved with stricto sensugraduate studies: review and future perspectives. Linhas Críticas, 17(34), 439–460. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3821

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.