Technological rationality and the education of children’s bodies in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36330

Keywords:

Childhood, Formation of Bodies, School, Technological Rationality, Pandemic Crisis

Abstract

This theoretical study aims to examine the impacts of technological rationality on the education of children’s bodies in pandemic times. Part of the recomposition of the schooling process, caused by the health crisis generated by the new coronavirus (SARS-Cov-2), to assess possible repercussions on body formation in the context of remote education. It is based on the contributions of the Critical Theory of Society and, while recognizing the importance of future comparisons with empirical data, it already identifies signs of the persistence of a productive logic, typical of the managed world, since the body continues to be called upon to submit and to sacrifice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane Paiva Alves de Oliveira, Universidade Federal do Paraná, Brasil

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Professora associada do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná. E-mail: luciane-paiva@uol.com.br

References

Adorno, T. W. (1995). Palavras e sinais: modelos críticos 2. Vozes.

Adorno, T. W. (1996). Teoria da semicultura. Educação & Sociedade, 56, 388-411.

Adorno, T. W. (2012). Educação após Auschwitz. Em T. W. Adorno. Educação e Emancipação (pp. 119-138). Paz e Terra.

Benjamin, W. (1994). Experiência e pobreza. Em W. Benjamin. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (pp. 114-119). Brasiliense.

Benjamin, W. (1995). Infância em Berlim por volta de 1900. Em W. Benjamin. Rua de mão única (pp. 9-70). Brasiliense.

Buss-Simão, M., & Lessa, J. S. (2020). Um olhar para o(s) corpo(s) das crianças em tempos de pandemia. Zero-a-seis, 22(esp), 1420-1445. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1420

Campanha Nacional pelo Direito à Educação. (2020). Guia COVID-19. Educação a distância. https://media.campanha.org.br/acervo/documentos/COVID-19_Guia3-EaD_FINAL.pdf

Castells, M. (2007). A sociedade em rede. Paz & Terra.

Castro, C. S., & Zuin, A. A. S. (2018). Indústria cultural e distração concentrada: as plataformas digitais e o ensino personalizado. Comunicações, 25(2), 79-94. https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v25n2p79-94

Crochík, J. L. (2003). Teoria Crítica e novas tecnologias da educação. Em B. Pucci, L. A. C. N. Lastória, & B. C. G. Costa. (orgs.). Tecnologia, Cultura e Formação… ainda Auschwitz (pp. 97-114). Cortez.

Crochík, J. L. (2014). As relações entre os docentes e as tecnologias de informação e comunicação nas atividades de ensino e pesquisa. CONSTELACIONES – Revista de Teoria Crítica, 6, 414-425. http://constelaciones-rtc.net/article/view/880/930

Dussel, I. (2020). La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Práxis Educativa, 15. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16482.090

Feenberg, A. (1991). Critical theory of technology. Oxford University Press.

Freud, S. (1997). O mal-estar na civilização. Imago.

Horkheimer, M. & Adorno, T. W. (1985). Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Jorge Zahar.

Horkheimer, M. (2000). A revolta da natureza. Em M. Horkheimer. Eclipse da razão (pp. 97-130). Centauro.

Lévy, P. (1999). Cibercultura. Editora 34.

Marcuse, H. (1999). Algumas implicações sociais da tecnologia moderna. Em H. Marcuse. Tecnologia, guerra e fascismo (pp. 71-104). Unesp.

Morgado, J. C., Sousa J., & Pacheco, J. A. (2020). Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis educativa, 15. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16197.062

Núcleo Ciência Pela Infância [NCPI]. (2020). Repercussões da pandemia de COVID-19 no desenvolvimento infantil. Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal. https://ncpi.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Working-Paper-Repercussoes-da-pandemia-no-desenvolvimento-infantil-3.pdf

Ramos da Rocha, D., & Moreira Hypolito, Á. L. (2020). Disputas pela escola pública: contribuições históricas para pensar o trabalho docente. Linhas Críticas, 26, e31908. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31908

Selwyn, N. (2017). Educação e Tecnologia: questões críticas. Em G. M. S. Ferreira, L. A. S. Rosado, & J. S. Carvalho. (orgs). Educação e Tecnologia: abordagens críticas (pp. 85-104). SESES. https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf

Sociedade Brasileira de Pediatria [SBP]. (2020a). Nota de Alerta - Recomendações sobre o uso saudável das telas digitais em tempos de pandemia da COVID-19. https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/22521b-NA_Recom_UsoSaudavel_TelasDigit_COVID19__BoasTelas__MaisSaude.pdf

Sociedade Brasileira de Pediatria [SBP]. (2020b). Manual de orientação – Grupo de trabalho Saúde na Era Digital: Dependência virtual – um problema crescente. https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/22496c-MO_-_DepVirtual__MenosVideos__MaisSaude.pdf

Türcke, C. (2010). Sociedade excitada: Filosofia da sensação. Unicamp.

Zuin, V. G., & Zuin, A. A. S. (2018). A indústria cultural algorítmica na era da Internet das Coisas. Educação e Filosofia, 32(66), 1131-1156. https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v32n66a2018-07

Published

2021-04-28

How to Cite

Paiva Alves de Oliveira, L. (2021). Technological rationality and the education of children’s bodies in times of pandemic. Linhas Críticas, 26, e36330. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36330

Issue

Section

Dossier: Tempo de pausa ou de crise?

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.