Full-time schools

characteristics of an agricultural elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36323

Keywords:

Integral Education, Full-time School, Curricular Proposal

Abstract

The purpose of this article is to present and discuss the characteristics of the curriculum of a full-time school in the municipal system of Joinville/SC. The research is anchored in theoretical references on curricular policies and integral education. With a qualitative approach, this case study includes document analysis, interviews and questionnaires. Participants are the school's teachers and managers. The content analysis made it possible to identify particular characteristics of the curriculum such as the offer of qualification in agriculture for elementary school students with a curricular organization based on a common and technical basis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jane Mery Richter Voigt, Universidade da Região de Joinville, Brasil

Pós-doutora em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho, Portugal (2018). Professora titular da Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Membro do Grupo de Pesquisa em Estudos Curriculares, Docência e Tecnologias (GECDOTE). E-mail: jane.mery@univille.br

Carlos Huller, Universidade da Região de Joinville, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) (2020). Membro do Grupo de Pesquisa em Estudos Curriculares, Docência e Tecnologias (GECDOTE). E-mail: carloshullerprofessor@gmail.com

Elzira Maria Bagatin Munhoz, Universidade da Região de Joinville, Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) (2013). Professora titular da Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Membro do Grupo de Pesquisa em Estudos Curriculares, Docência e Tecnologias – GECDOTE. E-mail: elziramunhoz@gmail.com

References

Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo. Artmed.

Apple, M. W. (2011). Repensando ideologia e currículo. Em A. F. Moreira, & T. Tadeu (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade (pp. 49-69). Cortez.

Brasil. (2014). Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014 (Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências). http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014

Cavaliere, A. M. (2007). Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educação & Sociedade, 28(100), 1015-1035. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300018

Cavaliere, A. M. (2009). Escolas de tempo integral versus alunos em tempo integral. Em aberto, 21(80), 51-63. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2418/2157

Cavaliere, A. M. (2010). Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia, 20(46), 249-259. http://doi.org/10.1590/S0103-863X2010000200012

Dutra, T., & Moll, J. (2018). A educação integral no Brasil: uma análise histórico-sociológica. Prática Docente, v.3 (2), 813-829. http://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p813-829.id234

Fiori, N. A. (2002). Clube agrícola em Santa Catarina: ruralismo e nacionalismo na escola. Revista Perspectiva, 20 (n. Especial), 231-260. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10286/9559

Gandin, L. A., & Lima, I. G. D. (2016). A perspectiva de Michael Apple para os estudos das políticas educacionais. Educação e Pesquisa, 42(3), 651-664. http://doi.org/10.1590/S1517-9702201609143447

Höfling, E. D. (2001). Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos CEDES, 21(55), 30-41. http://doi.org/10.1590/S0101-32622001000300003

Joinville. (2019). Projeto Político-Pedagógico da Escola Municipal Agrícola Carlos Heins Funke. Secretaria de Educação.

Leite, C. (2012). A articulação curricular como sentido orientador dos projetos curriculares. Educação Unisinos, 16(1), 87-92. http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2012.161.09

Lüdke, M., & André, M. (2014). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Editora Pedagógica e Universitária.

Morgado, J. C. (2000). A (des)construção da autonomia curricular. Edições Asa.

Morgado, J. C. (2018). Políticas, contextos e currículo: desafios para o século XXI. Em J. C. Morgado, J. Souza, A. F. Moreira, & A. Vieira (Orgs.). Currículo, formação e internacionalização: desafios contemporâneos (pp. 72-83). CIED.

Pacheco, J. A. (2002). Políticas curriculares. Porto Editora.

Pacheco, J. A. (2011). Currículo e gestão escolar no contexto das políticas educacionais. RBPAE, v. 27(3), 361-588. https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/26410/15402

Rocha, D. R., & Hypolito, Á. L. M. (2020). Disputas pela escola pública: contribuições históricas para pensar o trabalho docente. Linhas Críticas, 26, 1-15. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/27457

Sacristán, J. G. (2000). Currículo: uma reflexão sobre a prática. Artmed.

Sacristán, J. G. (2013). Saberes e incertezas sobre o currículo. Penso.

Severino, A. J. (2006) Fundamentos ético-políticos da educação no Brasil de hoje. Em J. C. F. Lima, & L. M. W. Neves (Orgs.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo (pp. 289-320). Fiocruz.

Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. Bookman.

Published

2021-04-30

How to Cite

Richter Voigt, J. M., Huller, C., & Bagatin Munhoz, E. M. (2021). Full-time schools: characteristics of an agricultural elementary school. Linhas Críticas, 27, e36323. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36323

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.