A benjaminian analysis of the narrative interview with teachers

resuming the experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36158

Keywords:

Education, Narrative, Experience knowledge, Constitution of the subject teacher

Abstract

This article aims to analyze, from the narrative interview of two teachers in the area of languages of the Federal Institute of São Paulo, how they resume the knowledge of the experience from the narration of their life stories, both in the personal and professional spheres. For this, we based on Walter Benjamin's philosophy about the expropriated experience and used the considerations of the (auto)biographical method for data production. Our analyses highlight that the act of narrating allowed them to perceive themselves and others in the process of teacher constitution, as well as the significance of the knowledge departing from experience.

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Author Biographies

Andre Plez Silva, Universidade São Francisco, Brazil

Mestre em linguística pela Universidade de Franca (2015). Doutorando em educação pela Universidade São Francisco e pela Universidad de Granada (Cotutela). Professor adjunto do Instituto Federal de São Paulo. Membro dos grupos de pesquisa ALTER-LEGE (USF) e TCTCLAE - Teoria Crítica e Teorias Críticas Latino-Americanas e Educação (CNPq/USF). E-mail: andreplez@gmail.com

Milena Moretto, Universidade São Francisco, Brazil

Doutora em Educação pela Universidade São Francisco (USF) (2014). Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação da USF. Participa do grupo de pesquisa Relações de ensino e trabalho docente e é vice-líder do grupo ALTER-LEGE/USF. E-mail: milena.moretto@yahoo.com.br

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Published

2021-04-22

How to Cite

Plez Silva, A., & Moretto, M. (2021). A benjaminian analysis of the narrative interview with teachers: resuming the experience. Linhas Críticas, 27, e36158. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36158

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