Inclusion in higher education

teaching possibilities from the Historical-Cultural Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35389

Keywords:

Education, Higher education, Educational inclusion, Teachers, Historical-Cultural Theory

Abstract

In view of the contemporary educational scenario in Brazil this article, of a reflective theoretical nature, seeks to problematize the different spheres of exclusion in Higher Education, emphasizing the possibilities of action/ transformation in this context. Based on the Historical-Cultural Theory, the article discusses the specificities of the inclusion and exclusion processes that are established in Higher Education and reflects on the teaching work, with a view to the consolidation of educational environments that are effectively inclusive in which it is possible to recognize, value and promote the presence, participation and learning of each student.

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Author Biographies

Paula Maria Ferreira de Faria, Universidade Federal do Paraná, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2018). Psicóloga (Universidade Tuiuti do Paraná, 2003) e pedagoga (Centro Universitário Claretiano, 2018). E-mail: paula.pmff@gmail.com

Ana Carolina Lopes Venâncio, Universidade Federal do Paraná, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2017). Professora do Programa de Escolarização Hospitalar e Pedagoga especializada na área de avaliação da Rede Municipal de Curitiba. Desenvolve pesquisas nas áreas de Literatura, Escolarização Hospitalar e Inclusão Educacional. Membro do GP Direitos Humanos (CNPq/FAE). E-mail: anavenancio2704@gmail.com

Juliana Corrêa Schwarz, Universidade Federal do Paraná, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2020). Docente na UniOpet. E-mail: julischwarz13@gmail.com

Denise de Camargo, Universidade Federal do Paraná e Universidade Tuiuti do Paraná, Brasil

Doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997). Professora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Professora Titular no Mestrado em Psicologia da Universidade Tuiuti do Paraná. E-mail: denicamargo@gmail.com

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Published

2021-02-18

How to Cite

Ferreira de Faria, P. M., Lopes Venâncio, A. C., Corrêa Schwarz, J., & de Camargo, D. (2021). Inclusion in higher education: teaching possibilities from the Historical-Cultural Theory. Linhas Críticas, 27, e35389. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35389

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