Why do we laugh at children?
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202135191Keywords:
Education, Children's enunciate, Research with childrenAbstract
Why do we laugh at children? Why do we take their speeches, their thoughts, their logic and their discoveries as exotic, fun, inhospitable and laughable? Why, in an auditorium full of childhood researchers, does a child's logical statement provoke loud laughs? In this article, we will reflect on the conditions of research with children in a society that does not take them as enunciating subjects. If we understand that the minimum conditions of any dialogue are the word in response and responsive understanding, having the act of listening as a prior to any act in language, we need to build a field that does not exist: the one of the child's full word.
Downloads
References
Bakhtin, M. (2002). Questões de literatura e de estética a teoria do romance. Hucitec.
Bakhtin, M. (2010). Para uma filosofia do ato responsável. Pedro & João.
Bakhtin, M. (2011). Estética da Criação Verbal. Martins Fontes.
Barthes, R. (2013). Mitologias. DIFEL.
Benjamin, W. (1994). Obras escolhidas n.1. Magia e técnica, arte e política ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasiliense.
Foucault, M. (2004). As palavras e as coisas. Martins Fontes.
Foucault, M. (2014). A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Edições Loyola.
Frigério, R. C., Marques, R. (2020). Entrevista com o professor Jader Janer. Revista Giramundo. http://doi.org/10.33025/grgcp2.v6i12.2582
Jerebtsov, S. (2014). Gomel - a cidade de L.S. Vigotski. Pesquisas científicas contemporâneas sobre instrução no âmbito da teoria histórico-cultural de L. S. Vigotski. Em Veresk - Cadernos Acadêmicos Internacionais (pp. 7-27). UniCEUB. https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/5750/6/VERESK.pdf
Lima, M. F. C. (2020). Vem ver, Renatinha, uma froza! A criança, o poeta e a poesia numa tese-ninho. [Tese de Doutorado, Universidade Federal Fluminense]. Repositório Institucional UFF. https://app.uff.br/riuff/handle/1/16651
Lopes, J. J. M. (2018). As formigas também saem para passear: por uma escala das crianças e suas vivências espaciais. Em V. A. M. Chaigar, C. T. Azevedo, & I. M. N. Lopes. A cidade, as crianças e os animais (pp 65-80). Appris.
Medviédev, P. (2011). O método formal nos estudos literários. Editora Contexto.
Mello, M. B. (2001). Relendo Luria: os limites de uma perspectiva. Cadernos de Pesquisa, 112, 99-124. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000100005
Mello, M. B. (2003). A zona de amplificação cultural: um estudo sobre a cognição infantil situada em contexto escolar. [Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro]. Maxwell. https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4313
Santos, B. S. (1999). Um discurso sobre as ciências. Cortez.
Sobkin, V. (2017). As resenhas teatrais de L. S. Vigotski como início da concepção histórico-cultural. Em Veresk - Cadernos Acadêmicos Internacionais (pp. 7-33). UniCEUB. https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/11339/3/VERESK%20%281%29.pdf
Spinoza, B. (2015). Ética. Autêntica.
Vigotski, L. S. (2006). Obras Escogidas IV. Machado Libros.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marisol Barenco Corrêa de Mello, Jader Janer Moreira Lopes, Márcia Fernanda Carneiro Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).