Biopolitics, precariousness and education

a thought essay with Butler and Foucault

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32333

Keywords:

Education, Biopolitics, Precariety

Abstract

This theoretical essay seeks to present the notions of biopolitics and precariousness mobilized by post-structuralist theorists Michel Foucault and Judith Butler. Foucault constructs his notion of biopolitics by thinking of it as the transformation of forms of power since the 18th century, producing specific forms of subjectivities increasingly urged to a neoliberal rationality. Judith Butler presents her notion of precariousness - or precarious lives - based on the problematization of mourning and violence, perceiving them as power operators, producing damaged forms of life, not subject to mourning. Both notions thought about in the field of education, show how biopolitical practices in neoliberal times produce, even in education, different forms of precariousness, bodies that do not matter. The contributions of these theorists in this essay, thought together with education, can articulate new problems to thought, mobilizing from counter-production notions that incite new possibilities to inhabit the present and live a livable life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robson Guedes da Silva, Universidade Federal de Pernambuco, Brasil

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFPE). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (PPGE-UFPE). Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas Foucault e Educação (GEPFE-UFPE). E-mail: robsonguedes00@hotmail.com

References

Butler, J. (2013). O que é a crítica? um ensaio sobre a virtude de Foucault. Cadernos de Ética e Filosofia Política, 1(22), 159-179. https://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/59447/62615

Butler, J. (2014). Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. 8ª ed. Civilização Brasileira.

Butler, J. (2015a). Quadros de guerra: quando a vida e passível de luto? Civilização Brasileira.

Butler, J. (2015b). Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Autêntica.

Butler, J. (2018). Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. 1ª ed. Civilização Brasileira.

Butler, J. (2019). Vida precária: os poderes do luto e da violência. Autêntica Editora. (Trabalho original publicado em 2004).

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Boitempo.

Deleuze, G. (2013). Foucault. Brasiliense, 2013.

Foucault, M. (1999). Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1997).

Foucault, M. (2008). Segurança, território e população: curso no Collège de France (1977-1978). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 2004).

Foucault, M. (2009). Do governo dos vivos: curso no Collège de France (1979-1980). Centro de Cultura Social.

Foucault, M. (2011). Microfísica do poder. Graal. (Trabalho original publicado em 1979).

Foucault, M. (2014). Vigiar e punir: nascimento da prisão. (42ª ed.). Vozes. (Trabalho original publicado em 1975).

Gadelha, S. (2009a). Governamentalidade neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação & Realidade. 34(2), 171-186. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8299/5537

Gadelha, S. (2009b). Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Autêntica.

Giuseppe, C., & Cava, B. (2018). Enigma do disforme: neoliberalismo e biopoder no Brasil global. Mauad X.

Grabois, P. (2011). Resistência e revolução no pensamento de Michel Foucault: contracondutas, sublevações e lutas. Cadernos de Ética e Filosofia Política, 2(19), 7-27. https://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/55736/59152

Laval, C. (2004). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Planta.

Lazzarato, M. (2017). O governo do homem endividado. São Paulo: N-1 Edições.

Miranda, M. G. (2020). O neoliberalismo como ofensiva neoconservadora à educação brasileira. Revista Inter Ação, 45(1). https://doi.org/10.5216/ia.v45i1.62691

Silva, R. G., Rodrigues, A. F. F., Fernandes, D. P. S., & Alves, K. M. C.V. (2020). Neoliberalismo e educação: notas de uma racionalidade excludente. Revista Inter Ação, 45(1), 123-133. https://doi.org/10.5216/ia.v45i1.61160

Standing, G. (2014). O precariado: a nova classe perigosa. Autêntica.

Veiga-Neto, A., & Lopes, M. (2011). Inclusão, exclusão, in/exclusão. Verve, 20, 121-135. https://doi.org/10.23925/verve.v0i20.14886

Veiga-Neto, A., & Saraiva, K. (2011). Educar como arte de governar. Currículo sem Fronteiras, 11(1), 5-13.

Published

2020-08-14

How to Cite

Guedes da Silva, R. (2020). Biopolitics, precariousness and education: a thought essay with Butler and Foucault. Linhas Críticas, 26, e32333. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32333

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.