Social representations of reading

teaching practices and training of children who read

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31903

Keywords:

Reading representations, Teaching Practices, Children's literature

Abstract

This article aims to analyze social representations and teaching practices developed in the literature schooling process in the early years of elementary school. The research was carried out with the participation of 94 teachers who, in the data collection process, answered open questions from a questionnaire applied in printed format. The analysis of the teaching discourses showed that the three dimensions of social representations - attitudes, information and image - are anchored in the pleasure of reading and in the functionality of the reading practices developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geisa Magela Veloso, Universidade Estadual de Montes Claros, Brasil

Docente da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Linguagem -GEPEL/Unimontes. E-mail: velosogeisa@gmail.com

Maria Aparecida Paiva Soares dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil

Docente da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Doutora em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, pesquisadora do Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita - CEALE/UFMG. E-mail: paiva.aparecida@gmail.com

References

Alves-Mazzotti, A. J. (2000). Representações Sociais: desenvolvimentos atuais e aplicações à educação. Em V. M. Candau (Ed.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. DP&A.

Barthes, R. (1989). Aula: Aula inaugural da cadeira de Semiologia Literária do Colégio de França (tradução de L. Perrone-Moisés). Editora Cultrix.

Batista, A. A. G. (1998). Os(as) professores(as) são “não-leitores”?. Em M. Marinho, & C. S. R. Silva (Eds.), Leituras do professor (pp. 23-60). Mercado das Letras.

Bauer, M. (1995). A popularização da ciência como imunização cultural: a função da resistência das Representações Sociais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovitch (Eds.).Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 191-225). Vozes.

Cosson, R. (2019). Circulos de leitura e letramento literário. Contexto.

Guareschi, P. (1995). “Sem dinheiro não há salvação”: ancorando e o bem e o mal entre os neopentecostais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovitch (Eds.). Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 191-225). Vozes.

Jovchelovitch, S. (1995). Vivendo a vida como os outros: intersubjetividade, espaço público e Representações Sociais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovitch (Eds.). Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 63-85). Vozes.

Lajolo, M., & Zilberman, R. (1984). Literatura infantil brasileira: história & histórias. Ática.

Maciel, F. I. P. (2010). Introdução - Educação, leitura e literatura: diálogos possíveis, Em A. Paiva, F. Maciel, & R. Cosson. (coord.), Literatura: ensino fundamental (v. 20, pp. 9 -22). MEC/SEB. http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/bibioteca/2011_literatura_infantil_capa.pdf

Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise (tradução de A. Cabral). Zahar.

Nóvoa, A. (1992). Formação de professores e profissão docente. Repositório da Universidade de Lisboa.Comunidades & Colecções.Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação (FPCE). https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758

Paiva, A. (1999). Estatuto literário e escola. Em A. A. Martins, H. M. B. Brandão, & M. Z. V. Machado (Orgs.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Autêntica.

Silva, M. C. da, & Martins, M. R. (2010). Experiências de leitura no contexto escolar. Em A. Paiva, F. Maciel, & R. Cosson. (coord.), Literatura: ensino fundamental (v. 20, pp. 23-40). MEC/SEB. http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/bibioteca/2011_literatura_infantil_capa.pdf

Soares, M. (1999). A escolarização da literatura infantil e juvenil. Em A. A. Martins, H. M. B. Brandão, & M. Z. V. Machado (Orgs.). A escolarização da leitura literária: O jogo do livro infantil e juvenil (pp. 17-48). Autêntica.

Spink, M. J. (1995). Desvendando as teorias implícitas: uma metodologia de análise das Representações Sociais. Em P. Guareschi, & S. Jovchelovich (Eds.). Textos em Representações Sociais (5ª ed., pp. 117-145). Vozes.

Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada (2ª ed.). Artmed/Bokman.

Tardif, M.(2002). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.

Vidal, D. G. (2001). O exercício disciplinado do olhar: livros, leituras e práticas de formação docente no Instituto de Educação do Distrito Federal (1932 -1937). Editora da Universidade São Francisco.

Zilberman, R. (1991). A leitura e o ensino da literatura (2ª ed.). Contexto.

Published

2020-10-13

How to Cite

Magela Veloso, G., & Paiva Soares dos Santos, M. A. (2020). Social representations of reading: teaching practices and training of children who read. Linhas Críticas, 26, e31903. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31903

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.