A psychoanalytic look at the inclusion of a student with autism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.27244

Keywords:

Autism, Psychoanalysis, Inclusion, Education

Abstract

The article seeks to read the process of school inclusion of a child diagnosed with Autistic Spectrum Disorder (ASD) in the light of psychoanalytic theory. A case study will be conducted with the participation of three teachers and the student diagnosed with ASD. The case study was built through participant observation and interviews with the teachers and the student's mother. It can be seen that the teachers perform the inclusive process in an ethical manner, respecting the student as a subject and understand that there is no possibility of inclusion in a mass form, not fitting generalizations about the work based on diagnoses presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabella Lorrayne Santana de Lima, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasil

Pedagoga e Mestre pela Universidade de Brasília - UnB. Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. E-mail: izabellalsl@hotmail.com  

Viviane Neves Legnani, Universidade de Brasília, Brasil

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília - UnB. Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - UnB, vinculada ao Programa (acadêmico) de Mestrado e Doutorado em Educação (PPGE/UnB). E-mail: vivi.legnani@gmail.com

References

Bezerra Jr., B., Figueiredo, L. C., & Hornstein, L. (2009). Psicanálise: uma leitura da condição humana. Percurso, XXII. http://revistapercurso.uol.com.br/index.php?apg=artigo_view&ida=41&ori=edicao&id_edicao=42

Bialer, M. (2015). A inclusão escolar nas autobiografias de autistas. Psicologia Escola Educação, 19(3), 485-492. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193876

Bleger, J. (2008). A entrevista psicológica: seu emprego no diagnóstico e na investigação. In J. Bleger. Temas de psicologia: entrevista e grupos (pp. 9-41). Martins Fontes.

Calazans, R., & Martins, C. R. (2007). Transtorno, sintoma e direção do tratamento para o autismo. Estilos da Clínica, 7(22), 142-157. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/estic/v12n22/v12n22a09.pdf

Castro, J. E. de. (2010). O método psicanalítico e o Estudo de Caso. In F. Kyrillos Neto; J. O.Moreira (Orgs.). Pesquisa em Psicanálise: transmissão na Universidade (1a ed.), pp. 24-35. EdUEMG.

Ferreira, S. S. (2015) Feitos do discurso contemporâneo no autismo. In A., Jerusalinsky (Org.). Dossiê do Autismo (pp. 144-167). Instituto Langage.

Flick, U. (2009). Pesquisa qualitativa: por que e como fazê-la (pp. 20-38). In U. Flick. Introdução à pesquisa qualitativa. Artmed.

Freud, S. (1996). Análise terminável e interminável [1937]. In Obras Completas de Sigmund Freud (v. 23). Imago.

Guarido, R. (2007). A medicalização do sofrimento psíquico: considerações sobre o discurso psiquiátrico e seus efeitos na Educação. Educação e Pesquisa, 33(1), 151-161. https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000100010

Guerra, A. M. C. (2010). Psicanálise e produção científica. In F. Kyrillos Neto; J. O.Moreira (Orgs.). Pesquisa em Psicanálise: transmissão na Universidade (1a ed.), pp. 130-145. EdUEMG.

Kupfer, M. C. M. (1989). Freud e a Educação: o mestre do impossível. Scipione.

Kupfer, M. C. M. et al. (2017). Eixos teóricos da Metodologia do Estudo de Caso da Escola: o tempo da criança-sujeito. In M. C. M. Kupfer, M. H. S. Patto, & R. Voltolini, R. (Orgs.). Práticas Inclusivas em Escolas Transformadoras: Acolhendo o Aluno-Sujeito. (1a ed.). Escuta.

Lajonquière, L. de. (1999). Infância e Ilusão (Psico) Pedagógica: Escritos de Psicanálise e Educação. Vozes.

Lajonquière, L. de. (2006). A Psicanálise e o Debate sobre o Desaparecimento da Infância. Revista Educação e Realidade, 31(1), 89-105. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/22973/13258

Lajonquière, L. de. (2010). Figuras do Infantil: A psicanálise na vida cotidiana com as crianças. Vozes.

Laurent, É. (2014). A batalha do autismo: da clínica à política. (Claudia Berliner, Trad.) (1a ed.). Zahar.

Marcos, C. (2010) A pesquisa em psicanálise e a Linha de Pesquisa Processos Psicossociais do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu de Psicologia da PUC Minas. In F. Kyrillos Neto; J. O.Moreira (Orgs.). Pesquisa em Psicanálise: transmissão na Universidade (1a ed.), pp. 99-111. EdUEMG.

Mello, A. M. S. R. de. et al. (2013). Retratos do autismo no Brasil (1a ed.). AMA.

Mendes, E. (2011). Breve histórico da educação especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogía, 22(57), 93-109. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9842/9041

Millot, C. (1987). Freud antipedagogo (A. Roitman, Trad.). Zahar.

Movimento Psicanálise, Autismo e Saúde Pública [MPASP]. (2013). Do DSM-I ao DSM-5: efeitos do diagnóstico psiquiátrico “Espectro Autista” sobre pais e crianças. MPASP. https://psicanaliseautismoesaudepublica.wordpress.com/2013/04/11/do-dsm-i-ao-dsm-5-efeitos-do-diagnostico-psiquiatrico-espectro-autista-sobre-pais-e-criancas

Mrech, L. M (2003). Psicanálise e Educação: novos operadores de leitura. (1a ed.). Pioneira Thomson Learning.

Pereira, M. R. (2014). O que quer uma professora? Educação e Realidade, 39 (1), 181-199. https://www.scielo.br/j/edreal/a/nbWHsxcrfgbRnjtjYwXVXBB/?lang=pt

Tustin, F. (1981). Estados autísticos em crianças. (J. M. Xisto. Trad). Imago.

Wendling, M. M., & Coelho, D. M. (2016). Do “não ceder de seu desejo” ao “bem-dizer o desejo”: considerações acerca da ética em Lacan. Fractal: Revista de Psicologia, 28(1), 139-145. https://doi.org/10.1590/1984-0292/1045

Published

2020-07-28

How to Cite

Santana de Lima, I. L., & Neves Legnani, V. (2020). A psychoanalytic look at the inclusion of a student with autism. Linhas Críticas, 26, e27244. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.27244

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.