The experts and the production of knowledge for teaching

first studies of the Lydia Lamparelli arquives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23109

Keywords:

Knowledge for teaching, Arithmetics, Lydia Lamparelli, Expert, Personal arquives

Abstract

This article presents partial results of a research project entitled The experts and arithmetic for teaching in the first school years, São Paulo (1961-1996). To approach the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics is the theme of this project which seeks to make intelligible the role of experts in the systematization of an arithmetic for teaching. This text presents the first analyzes of the production of Lydia Lamparelli, constituted as expert, from bibliographical references taken for this study. The first results reveal possibilities that personal arquives can give to the characterization of the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Francisco de Almeida, Universidade Federal de São Paulo

Doutorando em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo, Campus Guarulhos, SP

Wagner Rodrigues Valente, Universidade Federal de São Paulo

Professor Livre Docente do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da UNIFESP, Campus Guarulhos, SP. Coordenador do GHEMAT-SP, www.ghemat.com.br

References

Bertini, L.F., Morais, R.S., & Valente, W.R. (2017). A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Burke, P. (2017). O que é história do conhecimento? Trad. Claudia Freire. São Paulo: Editora da Unesp.

Chartier, R. (1990). A história cultural – entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A.

Hofstetter, R., & Valente, W. R. (2017). Saberes em (trans)formação – tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria Editora da Física.

Hofstetter, R. et al. (2017). Penetrar na verdade da escola para ter elementos concretos de sua avaliação – A irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). Trad. Marcos Denilson Guimarães e Wagner Rodrigues Valente. In: Hofstetter, R.; Valente, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física (Coleção Contextos da Ciência), p. 55-112.

Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas, SP, n. 1, p. 9-43.

Lamparelli, L.C. (1985). A falsa oposição entre o concreto e o abstrato. São Paulo: Governo Democrático do Estado de São Paulo. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/172749

Souza, G.L.D. (2005). Educação matemática na CENP: um estudo histórico sobre condições institucionais de produção cultural por parte de uma comunidade de prática. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade de Campinas, Campinas, Brasil.

Valente, W.R. et al. (2017). A Matemática na Formação de Professores e no Ensino: processos e dinâmicas de produção de um saber profissional, 1809-1990. Projeto de Pesquisa. São Paulo: FAPESP. http://bv.fapesp.br/pt/auxilios/98879/a-matematica-na-formacao-de-professores-e-noensino-processos-e-dinamicas-de-producao-de-um-saber-p/?q=17/15751-2

Valente, W. R. (2017). “Matemática? Eu trabalho primeiro no concreto”: elementos para a história do senso comum pedagógico - Ciênc. Educ., Bauru, v. 23, n. 3, p. 597-611. https://doi.org/10.1590/1516-731320170030004

Published

2019-02-20

How to Cite

Almeida, A. F. de, & Valente, W. R. (2019). The experts and the production of knowledge for teaching: first studies of the Lydia Lamparelli arquives. Linhas Críticas, 25, e23109. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23109

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.