The professional gesture in psychiatry

a discussion of standards in multiple dimensions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18974

Keywords:

Activities, Psychiatry, Professional Gesture, Work

Abstract

As an outcome from a Ph.D. research (UFMG/ 2016), this article emerges from several inquiries and issues present in one of the author´s professional practices to face knowledge in different epistemic fields: a history of Psychiatric standards, The Clinics of Labor and the practices in Mental Health in the context of the Psychiatry Reform. Having as a research field one of the substitutive services of the Network of Psychosocial Care (RAPS) based in Betim/MG, CAPS III - Reference Center on Mental Health (CERSAM) Betim Central -, a case has been analyzed and a professional gesture has been bounded and discussed. In summary we present a synthesis of the professional gesture concept at three levels of complexity.

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Author Biographies

Enio Rodrigues da Silva, Universidade José do Rosário Vellano

Enio Rodrigues da Silva Médico psiquiatra, Mestre em Psicologia/UFMG/FAFICH, Doutor em Educação pela UFMG/FAE, Professor de Medicina da UNIFENAS/BH, Preceptor da Residência em Psiquiatria de Betim/MG, trabalhador do CAPS AD III de Betim/MG. E-mail: eniosrodrigues46@gmail.com

Daisy Moreira Cunha, Universidade Federal de Minas Gerais

Daisy Moreira Cunha Graduação em Pedagogia pelo Instituto de Educação de Minas
gerais, Mestrado em Educação pela UFMG, Doutorado em Filosofia em Aix-Marseille
Université, Pós-Doutorado no CNAM/Paris, Pós-Doutorado na Universidade de Paris
X. Editora da Revista Ergologia; Editora da Revista Trabalho & Educação. Membro
do Comitê Diretor do Instituto de Estudos Avançados Transdisciplinares/UFMG.
E-mail: daisycunhaufmg@gmail.com

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Published

2018-11-15

How to Cite

Silva, E. R. da, & Cunha, D. M. (2018). The professional gesture in psychiatry: a discussion of standards in multiple dimensions. Linhas Críticas, 24, e18974. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18974

Issue

Section

Dossiê: Narrativas, educação e saúde: o sujeito na cidade

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