Performance of nursing in schools from the perspective of primary education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18968

Keywords:

Nursing, Primary education, Health promotion

Abstract

Nursing practice at schools contributes for the development and maintenance of healthy life habits for students. This article analyzes health promotion practices in schools from the perspective of primary education teachers. A qualitative study, was conducted with 28 teachers from three public schools from a city in the state of São Paulo. These schools were internships sites for nursing students. Six focus groups were carried out. Data were analyzed according to Vigotski’s thematic analysis. Activities were considered important in redefining life habits and methods of care. This study’s original contributions are: the examination of a practice that receives little attention in the Brazilian nursing educational field and the assessment from another professional category of this type of practice.

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Author Biographies

Neire Aparecida Machado Scarpini, Centro Universitário Moura Lacerda

Neire Aparecida Machado Scarpini é Professor Doutor, Centro Universitário Moura Lacerda, PPGE ”“ Pedagoga, doutorado pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, USP. Pesquisa financiada pela Capes - Projeto Pró-Ensino na Saúde 2037/2010 - A formação de professores no contexto do SUS: políticas, ações e construção de
conhecimento.

Wanderlei Abadio Oliveira, Universidade de São Paulo

Wanderlei Abadio Oliveira é Psicólogo, doutorado pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Centro Colaborador da OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Marta Angélica Iossi Silva, Universidade de São Paulo

Marta Angélica Iossi Silva é PhD, Professor Associado, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Centro Colaborador da OMS para o Desenvolvimento da Pesquisa em Enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Luciane Sá de Andrade, Universidade de São Paulo

Luciane Sá de Andrade é PhD, Professor Doutor, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo. Centro Colaborador da OPAS/OMS para o desenvolvimento da pesquisa em enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Marlene Fagundes Carvalho Gonçalves, Universidade de São Paulo

Marlene Fagundes Carvalho Gonçalves é PhD, Professor Associado, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Centro Colaborador da OPAS/OMS para o desenvolvimento da pesquisa em enfermagem, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

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Published

2018-11-15

How to Cite

Scarpini, N. A. M., Oliveira, W. A., Silva, M. A. I., Andrade, L. S. de, & Gonçalves, M. F. C. (2018). Performance of nursing in schools from the perspective of primary education teachers. Linhas Críticas, 24, e18968. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18968

Issue

Section

Dossiê: Narrativas, educação e saúde: o sujeito na cidade

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