Journal Estrella do Sul as an intervention strategy in the educational debate in the first part of the decade of 1930

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5065

Keywords:

Catholic printed, Strategy, Educational debate, Religious education

Abstract

This paper aims to analyze how the catholic journal Estrella do Sul participated in the educational debate in the first half of the decade of 1930, in the state of Rio Grande do Sul; this printed was a weekly publication, linked to the center Boa Imprensa literally "good press"; it circulated broadly in the central region of the state, four pages format, few images, short texts and ads. We have analyzed the contents of the printed as an indicator of the actions established in the educational space and we have realized that the printed was accomplished as a strategy of action stablished by the Catholic Church in order to expand its social intervention, acting as priority in defense of religious education as option in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Duarte Leon, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG e Instituto Federal Sul Rio-Grandense -IFSUL

Concluiu doutorado em Educação recentemente na Universidade Federal de Minas Gerais, linha de pesquisa: História da Educação. É professora efetiva do Instituto Federal Sul Rio-Grandense.

References

ALMEIDA, Maria das Graças Ataíde de. A República Cristã: Fé, Ordem e Progresso. In: HOMEM, Amadeu Carvalho; SILVA, Armando Malheiro da; ISAIA, Artur César (Orgs.). Progresso e Religião: A República no Brasil e em Portugal 1889 ”“ 1910.Coimbra: Imprensa da Universidade, 2007.

AZZI, Riolando; GRIJP, Klaus Van Der. História da Igreja no Brasil: ensaio e interpretação a partir do povo ”“ terceira época: 1930-1964. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

CERTEAU, Michel. A invenção do Cotidiano: artes de fazer. 17ª ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

CHARTIER, Roger. A história Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHARTIER, Roger (Org.). As utilizações do Objecto Impresso. Portugal: Difel - Difusão Editorial AS, 1996.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Ideologias e educação brasileira: católicos e liberais. São Paulo: Cortez, 1988.

______. O Legado da Era Vargas: Educação e a Igreja Católica. In: Revista de Educação Pública, n. 14, 2005, p. 167-183.

DUTRA, Eliana de Freitas. Rebeldes Literários da República: história e identidade nacional do Almanaque Garnier (1903 ”“ 1914). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

ECO, Umberto. Lector in Fabula. São Paulo: Editora Perspectiva, 1986.

GOMES, Angela de Castro. Burguesia e Trabalho: política e legislação social no Brasil 1917 - 1937. Rio de Janeiro: Editora Campus Ltda., 1979.

______. (Org.). Capanema: o ministro e seu ministério. Rio de Janeiro: Editora FGV: 2000.

GIOLO, Jaime. Estado & Igreja na implantação da república gaúcha: a educação como base de um acordo de apoio mútuo. Série Estudos ”“ Periódico do mestrado em educação da UCDB, Campo Grande ”“ MS, 2009.

______. Estado, Igreja e Educação no RS na primeira República. SP: Faculdade de Educação/USP, 1997. (Tese de Doutorado).

HORTA, José Silvério Bahia. O Hino, o sermão e a ordem do dia: A educação no Brasil (1930 -1945). Rio de janeiro: Ed. UFRJ, 1994.

ISAIA, Artur Cesar. Catolicismo e Autoritarismo no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1998.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. 4a ed., Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 1996.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação uma perspectiva pós-estruturalista. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

MAINWARING, Scott. A Igreja Católica e a Política no Brasil (1916 -1985). São Paulo: Brasiliense, 2004.

MICELLI, Sérgio. Poder, sexo e letras na república velha. São Paulo: Perspectiva, 1977.

_______. Intelectuais e classe dirigente no Brasil (1920 - 1945). São Paulo: DIFEL, 1979.

MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, escola nova: ciência, técnica e utopia nos anos 1920 - 1930. São Paulo: Ed. UNESP, 2009.

LUSTOSA, Oscar de Figueiredo. Os Bispos do Brasil e a Imprensa. São Paulo: Edições Loyola, 1983.

Mello; XAVIER, Libânia Nacif (Orgs.). Impressos e História da Educação: usos e destinos. RJ: 7letras, 2008.

NEVES, Lúcia Maria Bastos P. das; MOREL, Marco; FERREIRA, Tânia Maria Bessone da C. (Orgs.). História e Imprensa: representações culturais e práticas de poder. Rio de Janeiro: D&A, Faperj, 2006.

PERROT, Michele. As mulheres e os silêncios da história. São Paulo: EDUSC, 2005.

RODRIGUES, Candido Moreira. A Ordem: uma revista de intelectuais católicos (1934”“ 1945). Belo Horizonte: Autêntica/Fapesp, 2005.

SAFFIOTI, Heleieth I. B. Posfácio: Conceituando o Gênero. In: SAFFIOTI, Heleieth I. B.; MUÑOZ-VARGAS, Mônica (Orgs.). Mulher brasileira é assim. Rio de Janeiro/Brasília: Rosa dos Tempos/NIPAS/UNICEF, 1994.

SCOTT, Joan. Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade. Porto Alegre: UFRGS, jul/dez, 1995.

SCHWARTZMAN, Simon. A Política da Igreja e a educação: o sentido de um pacto. Revista Religião e Sociedade. Rio de Janeiro: Instituto de Estudos da Religião, março, 1986.

TAMBARA, Elomar. Positivismo e Educação: a educação no Rio Grande do Sul sob o castilhismo. Pelotas: Ed. Universitária/ UFPel, 1995.

VIEIRA, Carlos Eduardo. Jornal diário como fonte e como tema para a pesquisa em História da Educação: um estudo entre imprensa, intelectuais e modernidade nos anos de 1920. In: OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda de (Org.). Cinco estudos em história e historiografia da Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KREUTZ, Lúcio. O professor paroquial: magistério e imigração alemã. Porto Alegre: UFRGS, UFSC, EDUSC, 1991.

XAVIER, Maria do Carmo. (Org.). Manifesto dos Pioneiros da Educação: um legado educacional em debate. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

ZANLOCHI, Terezinha. Mulheres Leigas na Igreja de Cristo. Bauru, São Paulo: EDUSC, 2001.

Acervo Consultado

AHCMPA. - Arquivo Histórico da Cúria Metropolitana de Porto Alegre.

Published

2017-09-05

How to Cite

Leon, A. D. (2017). Journal Estrella do Sul as an intervention strategy in the educational debate in the first part of the decade of 1930. Linhas Críticas, 23(50), 88–110. https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5065

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.