Experimenting with the qualitative method: an ethnographic experience exercise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202347013

Keywords:

Teaching strategy, Qualitative research, Ethnography, Experience

Abstract

The study to promote debate about the teaching of qualitative research methods based on an ethnographic experience. This is a theoretical-empirical study that was conducted involving the experience of doctoral students in an ethnographic observation practice in a commercial establishment. After the experience, the perceptions of the doctoral students were systematized into thematic areas; it is noteworthy that the ethnographic experiential proposal was configured as a strategy to stimulate the teaching of ethnography, since the doctoral students had the opportunity to get closer to the phenomenon of study and identify possible elements that are characteristic of the said method.

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Author Biographies

Sr., Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Doutor em Agronomia pela Universidade Estadual de Londrina (2015). Doutorando em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Professor Efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima, Campus Boa Vista Zona Oeste. Integrante do Núcleo de Inovações Sociais na Esfera Pública (NISP) e do Observatório de Inovação Social de Florianópolis (OBISF). E-mail: hudson.oliveira@ifrr.edu.br

Srta., Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Mestre em Gestão e Desenvolvimento Regional pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2018). Doutoranda em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Integrante do grupo de pesquisa Ensino de Administração e Aprendizagem Organizacional (UDESC). Participante do projeto de pesquisa: Internacionalização, Acreditação, Avaliação e Indicadores de Desempenho da Educação Superior (UDESC). E-mail: gabrielabuffon@gmail.com

Srta., Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2018). Doutoranda em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Professora da Faculdade Universidade do Sul de Santa Catarina. Integrante do grupo de pesquisa Ensino de Administração e Aprendizagem Organizacional (UDESC). Participante do projeto de pesquisa: Internacionalização, Acreditação, Avaliação e Indicadores de Desempenho da Educação Superior (UDESC). E-mail: marilia.ribas9@gmail.com

Sra., Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Professora Titular da Universidade do Estado de Santa Catarina, no Centro de Ciências da Administração e Sócio-Econômicas. E-mail: simone.udesc@gmail.com

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Published

2023-05-16

How to Cite

Oliveira, H. do V. de, Buffon, G., Machado, M. R., & Feuerschütte, S. G. (2023). Experimenting with the qualitative method: an ethnographic experience exercise. Linhas Críticas, 29, e47013. https://doi.org/10.26512/lc29202347013

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