A modalidade escrita do português como L2 para alunos surdos: análise de abordagem em classe de inclusão no ensino médio
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v8i1.679Keywords:
Segunda língua;, L2;, Insumo;, Filtro sócio-afetivo;, Abordagem;, LIBRAS;, Análise de abordagemAbstract
Neste artigo buscamos analisar a abordagem de ensinar Língua Portuguesa em modalidade escrita numa classe inclusiva composta de alunos com surdez profunda e alunos ouvintes a partir da filmagem de uma aula de produção de texto com o intuito de interpretar evidências de adequação do insumo oferecido e co-construído em sala e de permeabilidade do filtro sócio-afetivo. Registrou-se uma abordagem formal textualistapouco voltada para a verdadeira inserção do surdo na escola regular dos ouvintes.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 4. ed. Campinas: Pontes, 2007.
AUSUBEL, David. Psicologia educacional. Tradução de Eva Nick. Rio de Janeiro: Ed. Interamericana, 1980.
BOURDIEU, Pierre Language and symbolic power. Cambridge: Polity Press, 1991.
DULAY, Heidi; BURT, Marina. Remarks on creativity in language acquisition. In: BURT, Marina; DULAY, Heidi; FINOCCHIARO, Mary. (Eds.). Viewpoints on English as a second language. New York: Regents, 1977.
ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997.
FELIPE, Tanya A. Libras em contexto: curso básico. 8. ed. Rio de Janeiro, MEC, 2007.
JEFFERSON, Gail. Glossary of transcript symbols with an introduction. In: LERNER, Gene H. (Ed.). Conversation analysis: studies from the first generation. Amsterdam: John Benjamins, 2007.
KRASHEN, Stephen D. Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press, 1982.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Análise da conversação. São Paulo: Ática, 1986.
PRABHU, Nagore S. There is no best method ”“ why? Tesol Quartely, v. 24, n. 2, verão, 1990.
SCHUMANN, John. The acculturation model for second language acquisition. In: GINGRAS, Rosario. (Ed.). Second language acquisition and foreign language teaching. Arlington, VA: Center for Applied Linguistics, 1978b.
SKLIAR, Carlos B. A reestruturação e as políticas educacionais para as diferenças: o caso dos surdos. In: SILVA, Luiz Heron e AZEVEDO, José Clovis. (Orgs.). Identidade social e a construção do conhecimento. 1. ed. Porto Alegre: Ed. Mediação, 1997.
WIDDOWSON, Henry G. O ensino de línguas para a comunicação. Tradução de José Carlos Paes de Almeida Filho. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2005.
Webgrafia
COUTO, Hildo Honório do. Línguas crioulas. Disponível em: . Acesso em: 7 jun. 2007.
JEFFERSON, Gail. Basic transcription notation conventions. Disponível em: <http://www-staff.lboro.ac.uk/~ssca1/notation.htm>. Acesso em: 7 jun. 2007.
LACERDA, Cristina B. F. de. A short history of different approaches to the education of the deaf.Cad. CEDES, Campinas, v. 19, n. 46, 1998. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-3262199800300007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 1 jul. 2007. Pré-publicação
SCHÜTZ, Ricardo. Interferência, interlíngua e fossilização. Disponível em: . Acesso em: 7 jun. 2007.
VILHALVA, Shirley. Despertar do silêncio. Editora Arara Azul. Coleção cultura e diversidade, 2004. Apoio IBM. Disponível em: . Acesso em: 7 jun. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
