Oral genres and literature in English language teaching
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v17i2.23308Keywords:
ensino de inglês, gêneros orais, texto literário, debate regradoAbstract
In this article we discuss the importance of oral genres in English language teaching. We assume that literary texts, besides potentially enabling the development of oral communication in a foreign language through discussions, can play an important role in shaping opinions of young students about the world and can change their way of seeing and reacting to it. Thus, we present an experience in which students in a plenary, led by the teacher (first author of this text), decided about the fundamental features of a "debate"; defined the criteria for the development and evaluation of a "Council of the rights of the Magi" in which they discussed "prejudice and racial segregation in Harry Potter". We argue that this potential that literature has to stimulate the oral genres production should be widely exploited in the school environment, mainly based on interpersonal interactions that encourage interaction with others and the consequent understanding of their differences and difficulties.
Downloads
References
AHEARN, L. M. Language and agency. Annual Review of Anthropology, v. 30, p. 109-37, 2001.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução de Paulo Bezerra. São Paulo, Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec,1979.
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação. Parâmetros curriculares nacionais de língua estrangeira moderna. Ministério da Educação. Secretaria de Educação ”“ Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf>, acesso em: 24 dez. 2015.
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o Ensino Médio, volume 1: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf>, acesso em 28 dez. 2015.
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação, 1996. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>, acesso em 30 dez. 2015.
BRASIL, Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC.publicacao.pdf>, acesso em 28 mai 2018.
CRISTOVÃO, V. L. L. ; DURÃO, A. B. A. B. ; NASCIMENTO, E. L.. O debate como gênero textual a ser fomentado nas aulas de línguas. Signum, Universidade Estadual de Londrina, v. 5, p. 105-140, 2002.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Pour un enseignement de l'oral: initiation aux genres formels à l'école. Paris: ESF Editeur, 1998.
ELLIS, R. Learning a second language through interaction. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1999. 285 p
GOMES-SANTOS, S. N. Modos de apropriação do gênero debate regrado na escola: uma abordagem aplicada. DELTA, v. 25, n. 1, p.39-66, 2009.
GONÇALVES, L. F. O gênero oral debate em sala de aula: um estudo de caso. 2009. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) ”“ Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: <https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/14610/1/Luciana%20Fabiola%20Goncalves.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2018.
GÜLICH, E. Textsorten in der Kommnunication: In: KALLMEYER, W. (Org.). Kommunikationstypologie. Handlungsmuster,Textsorten, Situationstypen. Düsseldorf: Schwann, 1986. p. 14-45.
LONG, M. H. Native speaker/non-native speaker conversation and the negotiation of comprehensible input. Applied Linguistics, v.4, n.2, 126-141, 1983a.
LONG, M. H. Linguistic and conversational adjustments to non-native speakers. Studies in Second Language Acquisition, v. 5, n. 2, p. 177-193, 1983b.
LONG, M. H. The role of the linguistic environment in second language acquisition. In RITCHE, W.; BHATIA, T. Handbook of second language acquisition. San Diego: Academic Press. 1996, p. 413-468.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, A.M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. Gêneros textuais: reflexões e ensino. União da Vitória: Kaygangue Gráfica e Editora, 2005. p. 17-33.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MOURA, C. L. Análise de uma proposta de “dinâmica de interações” para gerenciamento de aprendizagem de língua inglesa por alunos da EPTNM. 2018. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) ”“ Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
PARREIRAS, V. A. A sala de aula digital sob a perspectiva dos sistemas complexos: uma abordagem qualitativa. 2005. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) ”“ Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
PARREIRAS, V. A. Design interacional pedagógico adaptativo complexo de aprendizagem. Conferência: JORNADA NACIONAL DE LINGUÃSTICA E FILOLOGIA DA LÃNGUA PORTUGUESA, 10., 2015, Foz do Iguaçu.
SCHNEUWLY, B.; DOZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
