Uma análise de necessidades de recepcionistas de hotel para a construção de um programa de ensino de língua estrangeira baseado em tarefas

Authors

  • Telma Pires Pacheco Amorim Instituto Federal de Santa Catarina
  • Rosely Perez Xavier Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v16i2.19949

Keywords:

Needs analysis, Task, Syllabus design

Abstract

This paper describes a needs analysis survey of hotel receptionist professionals as a starting point for the development of a task-based language syllabus. Following the procedures stated by Long (1985, 2005), the study initially identifies the needs of this professional to define the target tasks and their classification into task types. The data were collected through interviews, questionnaires and a non-participant observation of receptionists in their job routine. The data showed that the notions of target task and task type may be associated to the notion of discursive genre, as well as the conception of subtask may be viewed as a constituent stage of a genre. These results are expected to redirect the design of a task-based language syllabus for professional courses aimed at training receptionists or any other professional in the area of Tourism and Hospitality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, Telma P. P. Uma análise de necessidades comunicativas de profissionais do eixo tecnológico Hospitalidade e Lazer: subsídios para um programa de ensino de inglês baseado em tarefas. 2011. Dissertação (Mestrado em Linguística) ”“ Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Linguística. Florianópolis, 2011.

BORGATTI, Steve. Introduction to grounded theory. Disponível em: <http://www.analytictech.com/mb870/introtoGT.htm>. Acesso em: 6 fev. 2017.

BRINDLEY, Geoffrey. The role of needs analysis in adult ESL programme design. In: JOHNSON, Robert K. (Ed.) The second language curriculum. Cambridge: CUP, 1989. p. 63-78.

CARDOSO, Zélia C. Análise de necessidades no setor de recepção de um hotel: primeiro passo para uma sugestão de curso. 2003. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) ”“ Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Pós-Graduação de Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. São Paulo, 2003a.

CARDOSO, Zélia C. Check-in: um gênero familiar para recepcionista de hotel. The ESPecialist, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 143-153, 2003b.

EGGINS, Suzanne. An introduction to systemic functional linguistics. 2nd ed. Nova York: Continuum International Publishing Group, 2004.

FABIÃO, Etelvina de F. An ESP approach to the linguistic needs of the hotel receptionists in Portugal. 2005. Dissertação (Mestrado em Estudos Ingleses) ”“ Universidade de Aveiro, Departamento de Línguas e Culturas. Aveiro, Portugal, 2005.

GLASER, Barney G.; STRAUSS Anselm L. The discovery of grounded theory. Chicago: Sociology Press, 1967.

HASAN, Ruqayia. The structure of a text. In: HALLIDAY, Michael; HASAN, Ruqayia. Language, context and text: aspects of language in a socio-semiotic perspective. Oxford: OUP, 1989. p. 34-42.

JASSO-AGUILAR, Rebeca. Sources, methods and triangulation in needs analysis: a critical perspective in a case study of Waikiki hotel maids. In: LONG, Michael H. (Ed.) Second language needs analysis. Cambridge: CUP, 2005. p. 127-152.

LONG, Michael H. A role for instruction in second language acquisition: task-based language teaching. In: HYLTENSTAM, K.; PIENEMANN, M. (Ed.) Modelling and assessing second language acquisition. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 1985. p. 77-99.

LONG, Michael H. Second language needs analysis. Cambridge: CUP, 2005.

LONG, Michael H.; CROOKES, Graham. Three approaches to task-based syllabus design. TESOL Quaterly, v. 26, n. 1, p. 27-56, 1992.

MARCUSCHI, Luiz A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Angela P.; MACHADO, Anna R.; BEZERRA, Maria A. (Org.) Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

MARTIN, James R. Language, register and genre. In: CHRISTIE, Frances (Ed.) Language studies: children writing leader. Geelong: Deakin University, 1984. p. 21-30.

NUNAN, David. Syllabus design. Oxford: University Press, 1988.

PALTRIDGE, Brian. Genre and the language learning classroom. Michigan: The University of Michigan Press, 2001.

RITTER, Rejane K. R. As necessidades dos profissionais de hotelaria em relação à língua inglesa. 1997. Dissertação (Mestrado em Língua Inglesa) ”“ Universidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Letras, Curitiba, 1997.

STARFILED, Sue. Ethnographies. In: PALTRIDGE, Brian; PHAKITI, Aek (Orgs.). Continuum companion to research methods in Applied Linguistics. London: Continuum International Publishing Group, 2010. p. 50-65.

WATSON-GEGEO, Kann. Ethnography in ESL: defining the essentials. TESOL Quarterly, v. 22, n. 4, p. 575-592, 1988.

WEST, Richard. Needs analysis in language teaching. Language Teaching, v. 27, n. 1, p. 1-19, 1994.

WEST, Richard. Needs analysis: State of the art. In: HOWARD, Ron; BROWN, Gillian (Eds.). Teacher education for languages for specific purposes. Clevedon: Multilingual Matters, 1997. p. 68-79.

XAVIER, Rosely P. A aprendizagem em um programa temático de língua estrangeira (inglês) baseado em tarefas em contextos de 5a série do ensino fundamental. 1999. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) ”“ Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 1999.

XAVIER, Rosely P. Planejamento de ensino baseado em tarefas. In: BARBIRATO, Rita de C.; SILVA, Vera T. (Org.) Planejamento de cursos de línguas: traçando rotas, explorando caminhos. Campinas: Pontes Editores, 2016. p.15-43.

Published

2017-12-29

How to Cite

Amorim, T. P. P., & Xavier, R. P. (2017). Uma análise de necessidades de recepcionistas de hotel para a construção de um programa de ensino de língua estrangeira baseado em tarefas. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 16(2). https://doi.org/10.26512/rhla.v16i2.19949

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.