Educação bilíngue: uma breve discussão

Auteurs-es

  • Heloísa Augusta Brito de Mello UFG

DOI :

https://doi.org/10.26512/rhla.v9i1.818

Mots-clés :

Educação bilíngue;, Ensino bilíngue;, Programas de imersão;, Programas de duas vias

Résumé

Este trabalho tem como objetivo discutir a educação bilíngue em termos de conceituação, orientação e tipologias, tendo em vista o fato de que nem sempre se tem clareza sobre o que é e o que se espera de um programa de ensino bilíngue. Revisitando os estudos da área, esperamos reunir subsídios para discutir o que significa educar por meio de duas línguas uma população de alunos linguística e culturalmente diversa. Desse modo, problematizamos questões relativas a políticas linguísticas e educacionais e a orientações ideológicas subjacentes aos diversos modelos e tipos de programas bem como características contextuais e estruturais que definem um programa de ensino como bilíngue ou não.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

AKKARI, Abdeljalil. Historical context of bilingual education. BRJ, v. 22, n. 2/3/4, University of Fribourg, Switzerland, 1998. Disponível em: <http://brj.asu.edu/v22234/articles/art2.html> Acesso em: 22 set. 2001.

BAGNO, Marcos. Novela sociolinguística. São Paulo: Contexto, 1999.

BAKER, Collin. Introduction to bilingualism and bilingual education.Clevedon, England: Multilingual Matters, 1993.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Problemas de comunicação interdialetal. Tempo Brasileiro, v.78/79, p. 9-32, 1984.

BRAGGIO, Sílvia Lúcia B.Línguas indígenas brasileiras ameaçadas de extinção. Relatório de Pesquisa,1898/09 Capes, 2001.

CAVALCANTI, Marilda. Estudos sobre educação bilíngue e escolarização em contextos de minorias linguísticas no Brasil. D.E.L.T.A., v. 15, n. Especial, p. 385-417, 1999.

CUMMINS, Jim. Negotiating identities:education for empowerment in a diverse society. Ontário, CA: California Association for Bilingual Education, 1996.

______. The role of primary language development in promoting educational success for language minority students. In: CALIFORNIA STATE DEPARTMENT OF EDUCATION (Ed.). Schooling and language minority students: a theoretical framework. Los Angeles: California State University, Evaluation, Dissemination and Assessment Center, 1981.

FREEMAN, Rebeca. Bilingual education and social change. Clevedon, England: Multilingual Matters, 1998.

GENESEE, Fred. Learning through two languages. New York: Newbury House Publishers, 1987.

GROSJEAN, François. Life with two languages: an introduction to bilingualism. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1982.

HORNBERGER, NancyH. Teacher Quechua use in bilingual and non-bilingual classrooms of Puno, Peru. In: JACOBSON, Rodolfo; FALTIS, Christian. Language distribution issues in bilingual schooling. Clevedon, England: Multilingual Matters, 1990. p. 163-172.

___________. Extending enrichment bilingual education: revisiting typologies and redirecting policy. In: GARCIA, Ophelia.(Ed.). Bilingual education focus in honor of Joshua A. Fishman. v. 1. Philadelphia: John Benjamins, 1991,p. 215-234.

KRASHEN, StephenD. Second language acquisition and second language learning. Oxford: Pergamon Press, 1981.

______. The input hypothesis: issues and implications. Harlow: Longman, 1985.

LAMBERT, Wallace. E. The effects of bilingual and bicultural experiences on children’s attitudes and social perspectives. In: HOMEL, Peter; PALIJ, Michael; AARONSON, Doris. (Eds.). Childhood bilingualism: aspects of linguistic, cognitive, and social development. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1987,p. 197-221.

OLIVEIRA, João F.; LIBÂNEO, JoséCarlos. A educação escolar: sociedade contemporânea. Fragmentos de Cultura, v. 8, n.3, p.597-612, Goiânia: IFITEG, 1998.

MACKEY, William. A typology of bilingual education. In: ALLEN, HaroldB.; CAMPBEL, RusselN. (Eds.). Teaching English as a second language. New York: McGraw-Hill, 1972,p. 414-433.

MORAES, Marcia. Bilingual education: a dialogue with the Bakhtin Circle. New York: State University Press, 1996.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas/Ministério da Educação e do Desporto, Brasília:MEC/SEF,1998.

RIBEIRO, Darcy.O povo brasileiro. São Paulo: Schwarcz, 2006[1992].

RUIZ, Richard. Orientations in language planning. In: McKAY, SandraL.;WONG, Sau-LingC.(Eds.). Language diversity -problem or resource?:asocial and educational perspective on language minorities in the United States. Boston, Mass.: Heinle & Heinle Publishers, 1991,p. 3-25.

SCHMIDT, Richard. Input, interaction, attention and awareness: the base for consciousness raising in second language teaching. Anais do I Encontro Nacional de Professores Universitários de Língua Inglesa,Rio de Janeiro, v. 10, 1990.

WILLIAMS, JamesD.; SNIPPER, GraceC.Literacy and bilingualism. New York: Longman, 1995.

Téléchargements

Publié-e

2011-07-02

Comment citer

Mello, H. A. B. de. (2011). Educação bilíngue: uma breve discussão. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 9(1). https://doi.org/10.26512/rhla.v9i1.818

Numéro

Rubrique

Artigos

Articles similaires

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Vous pouvez également Lancer une recherche avancée d’articles similaires à cet article.