Literary reading in the conteporary classroom: time to mean the periphery

Authors

  • Marcelo Chiaretto

Keywords:

Teaching. Literature. Reader. Periphery.

Abstract

The article seeks to demonstrate the possibility of forming readers from the moment it brings to the contemporary classroom authors of the periphery able to question the value of the canon. In this point of view, we will seek here to emphasize the opportunity to study in the classroom Allan da Rosa and his unsettling
literature, non-canonical, esthetic and extremely contemporary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Candido, A. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004.

Deleuze, G; parnet, C. Diálogos. Lisboa: Relógio D’água, 2004.

Ferréz. (Org.) Literatura marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

Hollanda, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: cpc, vanguarda e desbunde: 1960/1970. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2014.

Houcault, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Nascimento, E. P. Vozes marginais na literatura. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.

Resente, B. Possibilidades da nova escrita literária no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 2014. 144 p.

__________. Contemporâneos: expressões da literatura brasileira no século xxi. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2008.

Rosa, A. S. da. Zagaia. São Paulo: dcl, 2007.

__________. Da cabula. São Paulo: Global Editora, 2008.

__________.Chão. In: Ferréz (Org.). Literatura marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

__________. Pérola. In: Ferréz (Org.). Literatura marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

__________; guma. Morada. São Paulo: Edições Toró, 2007.

Santiago, S. O cosmopolitismo do pobre. Belo Horizonte: Editora ufmg, 2004.

Spivak, G. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina Goulart Almeida. Belo Horizonte: Editora ufmg, 2010.

Published

2016-12-27

How to Cite

Chiaretto, M. (2016). Literary reading in the conteporary classroom: time to mean the periphery. Revista Cerrados, 25(42), 144–162. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25330

Issue

Section

Dossiê Ensino de Literatura: Tensões, Polêmicas e Processos.