Art in human development: overcoming preconceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.5015

Keywords:

Conceptions of art, artTeaching art

Abstract

It starts with the analysis of the conceptions of students from different undergraduate and of education and music education professionals on the importance of art in the formation of individuals and the school's role in this process. It is based, then, on the historical and cultural perspective of psychology, especially in Lev Semionovich Vygotsky’s studies and also in the hungarian philosopher Georg Lukacs’ thought to search the theoretical and methodological resources needed to overcome limiting ideas ”“ such as gift and innate talent ”“ that even today, postulate art as privilege of few.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Flávia Silveira Barbosa, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP-EC

Doutora e mestra em Educação (USP e UNICAMP). Bacharel em piano (UFG) e licenciada em Pedagogia (UFMT). Professora do curso de Licenciatura em Música (UNASP-EC), coordena o grupo de pesquisa Estudos em Linguagem e Estruturação Musical. e-mail: mfsb65@yahoo.com.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte: anos oitenta e novos tempos.São Paulo: Perspectiva, 2001.

BARBOSA, Maria Flávia Silveira. Em busca da consolidação da música na escola: uma análise do parecer e proposta de resolução das Diretrizes Nacionais para a Operacionalização do Ensino de Música na Educação Básica. In: AMORIM, Antônio Carlos; WUNDER, Alik (orgs.). Leituras sem margens. Campinas: Edições Leitura Crítica; ALB, 2014.p. 263-275.

______. Formação musical do professor generalista e possibilidades de trabalho significativo. Nuances: estudos sobre educação, ano XVII, v. 19, n. 20, p. 57-72, maio/ago. 2011.

COLI, Jorge. O que é arte. São Paulo: Brasiliense, 2006 (Coleção Primeiros Passos; 46).

FERREIRA, Nathalia B. de P. Catarse e literatura: uma análise com base na pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina G. (org.). Infância e pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 197-212.

KONDER, Leandro. Estética e política cultural. In: ANTUNES, Ricardo; RÊGO, Walquíria L. (orgs).Lukács: um Galileu no século XX. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 1996. p. 27-33.

______. Os marxistas e a arte: breve estudo-crítico de algumas tendências da estética marxista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

LEONTIEV, Alexis N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos e filosóficos. São Paulo: Paz e Terra, 1974 (Abril Cultural: Coleção Os pensadores; trad. José Carlos Bruni).p. 09-54.

PENNA, Maura. (coord.). É este o ensino de arte que queremos? Uma análise das propostas dos Parâmetros Curriculares Nacionais. João Pessoa: Editora Universitária, 2001.

PENNA, Maura; ALVES, Erinaldo. Marcas do romantismo: os impasses da fundamentaçao dos PCN-Arte. In: PENNA, Maura. (coord.). É este o ensino de arte que queremos? Uma análise das propostas dos Parâmetros Curriculares Nacionais. João Pessoa: Editora Universitária, 2001. p. 57-80.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8ª ed. revista e ampliada. Campinas: Autores Associados, 2003 (Coleção Educação Contemporânea).

VIGOTSKI, Lev S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico ”“ livro para professores. São Paulo: Ática, 2009.

______. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2017-06-14

How to Cite

Barbosa, M. F. S. (2017). Art in human development: overcoming preconceptions. Linhas Críticas, 22(49), 727–743. https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.5015

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 

You may also start an advanced similarity search for this article.