Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4899

Keywords:

Colonization, Development, Education, Amazon mato-grossense, Agroecology politics

Abstract

This text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonir Amantino Boff, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS; Professor de Filosofia da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT, Campus Universitário de Sinop, MT.

Isaura Isabel Conte, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS; Professora do Curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT, Campus Universitário de Cáceres, MT.

References

ABRASCO. Dossiê ABRASCO: um alerta sobre os impactos dos agrotóxicos na saúde. Abrasco: Rio de Janeiro, 2012. (volume 1: Agrotóxicos, segurança alimentar e nutricional e saúde).

ADORNO, Theodor W. e HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento:fragmentos filosófico. Tradução, Guido Antônio de Almeida. ”“ Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ALTIERI, Miguel. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 4. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

BOFF, Leonardo. Ethos mundial: um consenso mínimo entre os humanos. Brasília: Letraviva, 2000.

BOFF, Leonir Amantino. Educação do campo no portal da Amazônia: Entrelaçamentos Ético-Político-Estéticos. 2014. Tese (Doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2014.

______ ; SOUZA, Maria Ivonete de. Desigualdades, demografia, acceso a La tierra y educación rural en Amazonia “MATO-GORSSENSE”/Brasil. In: 2º CONGRESO LATINOAMERICANO DE CIENCIAS SOCIALES “LAS CRISIS EN AMÉRICA LATINA, DIFERENTES PERSPECTIVAS Y POSIBLES SOLUCIONES”, 2, 2013. Zacatecas, México. Anais. Zacatecas, México: Universidad Autónoma de Zacatecas, 2013. p. 1434-1449.

CAPRA, Fritjof. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Cultrix, 2002.

COSTA, Gilson da Silva. Desenvolvimento rural sustentável com base no paradigma da agroecologia. Belém: UFPA/NAEA, 2006.DUPAS, Gilberto. O mito do progresso. 2. Reimpressão. São Paulo: Unesp, 2006.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Educação do Campo e Território Camponês no Brasil. In: FERNANDES, Bernardo Mançano et. al. Educação do Campo: campo políticas públicas ”“ educação. Organizadora Clarice Aparecida dos Santos. ”“ Brasília: Incra; MDA, 2008.

GUANZIROLI, Carlos; Marco Ortega BERENGER. Experiências bem - sucedidas em agronegócio no Brasil e desenvolvimento sustentável. Brasília/DF: IICA, 2010.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução revisada e apresentação de Márcia Sá Cavalcante Schuback; prefácio de Emmanuel Carneiro Leão. 4. edição, Petrópolis: Vozes, 2009.

LONDRES, Flavia. Agrotóxicos no Brasil: um guia para ação em defesa da vida. Rio de Janeiro: AS-PTA ”“ Assessoria e Serviços a Projetos em Agricultura Alternativa, 2011.

MAGALHÃES, Nancy Alessio. Memórias-terra, fazeres da vida. In: BARROZO, João Carlos (Org.). A Questão agrária em Mato Grosso: a persistência da grande propriedade. São Leopoldo: Oikos; Unisinos; Cuiabá/MT: EdUFMT, 2010. p. 65 ”“ 105.

MARTINS, José de Souza. Os camponeses e a política no Brasil. As lutas sociais no campo e seu lugar no processo político. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

MORIN, Edgar. O método 6: ética. Tradução Juremir Machado da Silva. 3 ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

______. O método 3: conhecimento do conhecimento. Tradução de Juremir Machado da Silva. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2008.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Orientações Curriculares: Diversidades Educacionais./ Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Cuiabá: Defanti, 2010. 308p.

NETO, Wenceslau Gonçalves. Estado e agricultura no Brasil: política agrícola e modernização econômica brasileira 1960 ”“ 1980. São Paulo: Hucitec, 1997.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. A Fronteira Amazônica Mato-Grossense:grilagem, corrupção e violência. Tese apresentada no Curso de Livre Docente na Faculdade Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo, 1997.

POLÃTICA NACIONAL DE AGROECOLOGIA E PRODUÇÃO ORGÂNICA. Decreto n. 7.794, de 20 de agosto de 2012.

RIBEIRO, J. Donizete. Terra e garimpos: um estudo da violência na consolidação do espaço de colonização. Alta Floresta ”“ MT (1978 ”“ 1983). 2001. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Mato Grosso, 2001.

SATO, Michèle; WERNER, Inácio e ROSSI, Roberto (Orgs.). Relatório de direitos humanos e da terra 2013. Cuiabá: FDHT / Centro Burnier Fé e Justiça, 2013.

SCHWANTES, Norberto. Uma cruz em Terra Nova. São Paulo: Scritta, 1989.

SEPÚLVEDA, Sérgio. Desenvolvimento sustentável microrregional ”“ Métodos para planejamento local. Brasília: IICA. 2005. 296 p.

SOUZA, Edison Antônio de. Sinop: História, imagens e relatos. Um estudo sobre a sua colonização. Cuiabá: Institutos de Ciências Humanas e Sociais, 2004.

SOUZA, Maria Ivonete de. Migração e rotatividade escolar na área madeireira de Sinop/MT. Dissertação de Mestrado. UFMT: 2001.

WOLFART, Graziela e JUNGES, Márcia. Não Existe uso seguro de Agrotóxicos. Revista do Instituto Humanitas unisinos ”“ ON ”“ Line. São Leopoldo ”“ RS, n. 368, ano XI, 04.07.2011. Disponível em: WWW.ihuonline.unisinos.br/index.php?option=com_content=article&id=3975&secao 368 acesso em: 03 jan. 2014.

Published

2017-02-14

How to Cite

Boff, L. A., & Conte, I. I. (2017). Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense. Linhas Críticas, 22(48), 367–383. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4899

Issue

Section

Dossiê 2016 - Educação do Campo e Indígena

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.