Education and cultural dynamics: appropriation and (re) signification of school spaces by teenagers

Authors

  • Sandra Pereira Tosta Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Andréa Pinheiro Tomaz Carvalho Secretaria de Educação, Contagem, Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4496

Keywords:

Teenage students, School time and space, Cultures, Identities

Abstract

The aim of this article is to identify and interpret the identity construction of adolescents based on tastes, styles, behaviors and school experience, perceived in the ways in which a group of students of the 3rd cycle appropriates, uses, and a confers meaning to times and spaces outside the classroom. This was a qualitative study in a municipal school in Contagem, MG, in 2007 and 2008, using a questionnaire, testimonials and systematic observation of school routines. The results show that, beyond the canonical space of the classroom, the various ways in which adolescents express themselves in cultural dynamics should be considered in education policy

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMO, Helena Weber; BRANCO, Pedro Paulo (Orgs). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005.

APPADURAI, Arjun. A vida social das coisas ”“ as mercadorias sob uma perspectiva cultural. 1ª reimpres. Niterói: Edit. da UFF, 2010.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2004.

BAKHTIN, Michael. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BALLEIRO, Maria Clarice. Sexualidade do adolescente: fundamentos para uma ação educativa. Salvador: Fundação Odebrecht, Belo Horizonte: Secretaria de Estado da Educação e Secretaria de Estado da Saúde de Minas Gerais, 1999.

CALLIGARIS, Contardo. A adolescência. São Paulo: Publifolha, 2000.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. v.1, São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CERTEAU, Michel de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano: morar, cozinhar. vol. 2. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

CONTAGEM. Secretaria Municipal de Educação e Cultura. Referencial para a construção da proposta curricular do 3.º ciclo de formação de Contagem: SEDUC, 2003.

ESTATUTO DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE: Lei n.º 8.069, de 13-07-1990: Constituição e legislação relacionada. São Paulo: Cortez, 1991.

FRAGA, Alex Branco. Corpo, identidade e bom-mocismo ”“ cotidiano de uma adolescência bem comportada. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

FREITAS, Letícia. Cá entre nós! Deixa que eu seja eu: um estudo de caso sobre usos que alunos do Colégio Imaculada Conceição ”“ Montes Claros ”“ MG, fazem do uniforme escolar. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Pós- graduação em Educação. PUC ”“ Minas, 2004.

FREITAS, Maria Virginia de (Org.). Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. São Paulo: Ação Educativa, 2005.

LDBN ”“ Lei de Diretrizes e Bases Da Educação Nacional: Lei n.º 9.394, de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional: e legislação correlatada. 2 ed. Brasília: Câmara dos Deputados, coordenação de publicações, 2001.

LYRA, Jorge; MEDRADO, Benedito; NASCIMENTO, Pedro; GALINDO, Dolores; MORAES, Maristela; PEDROSA, Claudio. “A gente não pode fazer nada, só podemos decidir sabor de sorvete”. Adolescentes: de sujeito de necessidades a um sujeito de direitos. In: GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de; SILVA, Vanda. Educação, adolescências e culturas juvenis. Cadernos do CEDES. vol.1, n. 1. São Paulo: Cortez; Campinas: CEDES, 1980. pp. 09-21.

LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidade. Revista Educação e Realidade. Jul/Dez, 2000, pp 59-75.

MCLAREN, Peter. Rituais na escola: em direção a uma economia política de símbolos e gestos na educação. Petrópolis: Vozes, 1991.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Festa no pedaço: cultura popular e lazer na cidade. São Paulo: Brasiliense, 1984.

PREFEITURA MUNICIPAL DE CONTAGEM. Ciclo de Formação Humana. Contagem; MG: 2003.

REGUILLO, Rossana. Las culturas juveniles: um campo de estúdio, breve agenda para la discusión. Revista Brasileira de Educação. N.º 23. pp. 103-118, Maio. jun. jul. ago. 2003.

ROCHA, Gilmar; TOSTA, Sandra de Fátima Pereira. Antropologia & Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

SILVARES, Edwiges Ferreira de Mattos; SCHOEN-FERREIRA, Teresa Helena; AZNAR-FARIAS Maria. A construção da identidade em adolescentes: um estudo exploratório. Estudos de Psicologia 2003, 8(1), pp. 107-115.

UNICEF. O direito de ser adolescente: oportunidade para reduzir vulnerabilidades e superar desigualdades. Fundo das Nações Unidas para a Infância. Brasília, DF: Unicef, 2011.

TOSTA, Sandra de Fátima Pereira. Sociabilidades contemporâneas: jovens nas escolas. In: PEIXOTO, Ana Maria Casassanta. e PASSOS, Mauro (Orgs). A escola e seus atores: educação e profissão docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, pp. 183-197.

TOSTA, Sandra de Fátima Pereira. Culturas juvenis, mídias e suas (des) conexões com a formação e o trabalho docente. Revista entreideias, Salvador, v. 3, n. 1, pp. 147-161, jan./jun. 2014.

Published

2015-05-18

How to Cite

Tosta, S. P., & Carvalho, A. P. T. (2015). Education and cultural dynamics: appropriation and (re) signification of school spaces by teenagers. Linhas Críticas, 21(44), 117–137. https://doi.org/10.26512/lc.v21i44.4496

Issue

Section

Dossiê 2015 - Antropologia e Educação