Physical education at school: challenges, overcomes and live classes return

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202244216

Keywords:

Teaching, Physical education at school, Covid-19

Abstract

This qualitative research analyzed perceptions of teachers and managers about the process of continuing the teaching of School Physical Education in the period of the pandemic caused by the new coronavirus and live classes return. This study was held with two schools in Rio Grande do Sul, Brazil, in which we interviewed the directive teams and PE teachers. During remote classes teachers used Google for Education resources and offered printed activities to students who did not have access to Internet. The return to school is united to a feeling of happiness, however we notice that students’ social skills development and physical ability were undermined by the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Derli Juliano Neuenfeldt, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS, Brasil

Doutor em Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade do Vale do Taquari (Univates) (2016). Professor dos cursos de graduação em Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Univates. Integrante do projeto de pesquisa “O ensinar da infância à idade adulta: olhares de professores e alunos”. E-mail: derlijul@univates.br

Elzanira Sousa de Oliveira, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS, Brasil

Mestre em Administração com ênfase em Recursos Humanos pela Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (2016). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Vale do Taquari. Integrante do projeto de pesquisa “O ensinar da infância à idade adulta: olhares de professores e alunos”. E-mail: elzanira.oliveira@universo.univates.br

Macgregor Baumgarten, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS, Brasil

Acadêmico de Psicologia e Bolsista de Iniciação Científica pela Universidade do Vale do Taquari. Integrante do projeto de pesquisa “O ensinar da infância à idade adulta: olhares de professores e alunos”. E-mail: macgregor.baumgarten@universo.univates.br

References

Antunes, C. (2003). Resiliência: a construção de uma nova pedagogia para uma escola pública de qualidade. Vozes.

Barros, F. C., & Vieira, D. A. de P. (2021). Os desafios da educação no período de pandemia. Brazilian Journal Of Development, 7(1), 826-849. https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-0

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). A investigação qualitativa em educação. Porto.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental

Caparroz, F. E., & Bracht, V. (2007). O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28(2), 21-37. http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/viewFile/53/61

Cunha, L. F. F. da, Silva, A. de S., & Silva, A. P. da. (2020). O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, 7(3), 27-37. http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924

Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Godoi, M., Kawashima, L. B., & Gomes, L. de A. (2020). “Temos que nos reinventar”: os professores e o ensino da educação física durante a pandemia de COVID-19. Dialogia, 36, 86-101. https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18659

González, F. J., & Fensterseifer, P. E. (2009) Entre o “Não mais” e o “Ainda não”: Pensando saídas do não lugar da escola I. Cadernos de Formação RBCE, 1(1). http://rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929/539

Hildebrandt-Stramann, R. (2009). Educação Física aberta às experiências: uma concepção didática em construção. Imperial Novo Milênio.

Machado, R. B., Fonseca, D. G. da F., Medeiros, F. M., & Fernandes, N. (2020). Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, 26(2601). https://doi.org/10.22456/1982-8918.106233

Mauro Vago, T. (2022). Uma polifonia da Educação Física para o dia que nascerá: sonhar mais, crer no improvável, desejar coisas bonitas que não existem e alargar fronteiras. Pensar a Prática, 25. https://doi.org/10.5216/rpp.v25.70754

Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2016). Análise textual discursiva. Unijuí.

Moran, J. M., Massetto, M. T., & Behrens, M. A. (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus.

Negrão, M. M. S., & Neuenfeldt, D. J. (2022). O Ensino Mediado pelo WhatsApp: Reflexões sobre a Prática Docente no Ensino Fundamental. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1672

Santana, C. L. S. E, & Sales, K. M. B. (2020). Aula em casa: Educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas, 10(1), 75-92. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92

Santos, A. G. B. dos, Engers, P. B., Santos, T. de L. dos, Bellinazo, R. G., & Ilha, P. V. (2021). Diagnóstico das Aulas de Educação Física no Estado do Rio Grande Do Sul Durante a Pandemia da Covid-19. Em Foco, 11(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1300

Santos, B. de S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Edições Almedina.

Sibilia, P. (2012). Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Contraponto.

Silva, R. da S., & Silva, M. B. da S. (2022). O impacto da pandemia Covid-19 na Educação Física escolar: uma revisão integrativa da literatura. Pensar a Prática, 25, e66952. https://doi.org/10.5216/rpp.v25.66952

Terra, D. (2004). Orientação do trabalho colaborativo na construção do saber docente: a perspectiva do planejamento coletivo do trabalho pedagógico (PCTP). Movimento, 10(1), 157-179. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2831

World Health Organization (WHO). (2020). Recomendações sobre o uso de máscaras no contexto da COVID-19. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332293/WHO-2019-nCov-IPC_Masks-2020.4-por.pdf

Published

2022-10-17

How to Cite

Neuenfeldt, D. J., Oliveira, E. S. de, & Baumgarten, M. (2022). Physical education at school: challenges, overcomes and live classes return. Linhas Críticas, 28, e44216. https://doi.org/10.26512/lc28202244216

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.