Pedagogy of linguistic variation and the study of genders in a multi-dialectical society

Authors

  • Lucia F. de Mendonça Cyranka Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Terezinha Barroso Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4203

Keywords:

Sociolinguistics, Socio-discursive interactionism, Linguistic variation, Textual genre

Abstract

We present the results of an investigation in a public school in the town of Juiz de Fora (MG), in which working class adolescents, who are not the usual age corresponding to their grade, study. Sociolinguistic studies (Soares, 1995; Rojo, 2009; Faraco, 2008; Bortoni-Ricardo, 2009) and studies of socio-discursive interactionism (Dolz, Pasquier & Bronckart, 1993; Dolz & Schneuwly, 2004), which have indicated important factors in determining failure in school, subsidized the research. Such factors include: (i) the absence of systematic reflection on linguistic variation, (ii) inadequate correspondence between linguistic variation and the recording of the language, and (iii) underutilization of text genre as productive educational tools.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucia F. de Mendonça Cyranka, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Dra. Lucia Furtado de Mendonça Cyranka é professora da área de linguagem, graduação e pós-graduação, na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (MG). É membro do grupo de pesquisa FALE (Formação de Professores, Alfabetização e Ensino) da mesma instituição, sendo também pesquisadora da ANPOL. Publicou, em 2011, pela editora Apris, a obra “Dos dialetos populares à variedade culta: a sociolinguística na escola”.

E-mail: lucia.cyranka@uol.com.br.

 

 

Terezinha Barroso, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Graduação e Mestrado (1997) em Letras pela UFJF. Doutorado em Letras pela PUC - Rio de Janeiro (2005). Professora convidada no curso de especialização - Ensino de Língua Portuguesa da Faculdade de Letras/UFJF e no curso de Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública da Faculdade de Educação da UFJF. Pesquisadora do grupo FALE/FACED/UFJF. Experiência nas áreas de avaliação em Língua Portuguesa e de formação continuada de professores de LP da rede pública. De 2010 a 2012: consultora da Secretaria de Educação/Juiz de Fora-MG, na elaboração de sua proposta curricular de LP.  e-mail: terezinha.barroso@ufjf.edu.br

 

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1953/2000.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na escola. São Paulo: Parábola, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora?: sociolinguística & educação. São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Do campo para cidade: estudo sociolinguístico de migração e redes sociais. São Paulo: Parábola, 2011.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais de língua portuguesa para o 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

BRONCKART, J. P. Atividades de Linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.

BRONCKART, J. P. Gêneros textuais, tipos de discursos e operações psicolingüísticas. Revista de Estudos da Linguagem. 2003, Belo Horizonte: vol. 11- n.1, p.49-69.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Variação dialetal e ensino institucionalizado da língua portuguesa. In: BAGNO, M. (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Parábola, 2002. p.27-36.

DOLZ, J.; PASQUIER, G.; BRONCKART, J. P. A aquisição do discurso: emergência de uma competência ou aprendizagem de capacidades linguageiras diversas? Estudos de Linguística Aplicada, n. 89, p. 25-35, 1993.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. & colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.

DOLZ, J.; SCHNEWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita ”“ elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona), In: ¬DOLZ, J.; SCHNEWLY, Bernard e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 41-70.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.

LABOV, Wiliam. Can reading failure be reversed?: a linguistic approach to the question. In : V.Gadsen; D. Wagner (Ed). Literacy Among African-American Youth. Cresskill, NJ: Hampton Press, 1995.

PRETI, Dino. A propósito do conceito de discurso urbano oral culto: a língua e as transformações sociais. In: ______. (Org.). O discurso oral culto. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 1997. p. 17-27.

ROJO, Roxane (org.). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press, 1990.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 3. ed. São Paulo: Ática, 1986.

WHEELER. Rebecca S.; SWORDS, Rachel. Codeswitching: tolls of language and cultures transform the dialectally diverse classroom. Laguage Arts, [sine loco], v. 81, n. 6, july 2004, p. 471-480.

WHEELER. Rebecca S.; SWORDS, Rachel. Teaching English in the word. English journal, Stony Brook University, v.94, p.108-112, may 2005.

WHEELER. Rebecca S.; SWORDS, Rachel. Becoming adept at code-switching. Educational leaderschip, Alexandria (VA), 65, n. 7, p. 54-58, april 2008.

WOLFRAM, Walt. Repercussions from the Oakland Ebonics controversy. The critical role of dialect awareness programs. In: Adger, Carolyn, Temple; Donna Cristian; Orlando Taylor (ed). Making the connection: language and academic achievement among African American students. Mchenry, IL: Delta Systems,1999. p.61-80.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, ([1936]1996).

Published

2013-12-31

How to Cite

Cyranka, L. F. de M., & Barroso, T. (2013). Pedagogy of linguistic variation and the study of genders in a multi-dialectical society. Linhas Críticas, 19(40), 649–668. https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4203

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.