392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?

Authors

  • José Pedro Boufleuer Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4149

Keywords:

Teaching profession, Crisis in teaching, Political order, School, Images of teaching

Abstract

Assuming a crisis in the teaching profession, the article analyzes this “crisis of profession” based on a paradox involving teachers, which is that their work is believed to be crucial in solving many of society’s ills, while their profession is underappreciated. As to the “profession in crisis”, it points to three situations that corroborate it: the upsets and inversions affecting the links between political order and education, the loss of focus of the teacher’s work, and the lack of an intimate relationship with knowledge. Lastly, the article presents the images of the “organist” and “receptionist” teachers, with the intention of clarifying the line of argument presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Pedro Boufleuer, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

Doutor em Educação pela UFRGS; professor da UNIJUÍ, atuando como docente em cursos de graduação e de pós-graduação; coordena o grupo de pesquisa “Teorias pedagógicas e dimensões éticas e políticas da educação” e participa do grupo de pesquisa “Racionalidade e formação” (CNPq); desenvolve pesquisas no âmbito da filosofia da educação, tematizando questões como racionalidade, linguagem, formação, docência e aprendizagem.

Publicação mais recente:

Reconhecimento e mundo comum: possibilidades do diálogo pedagógico. Revista Espaço Pedagógico, v. 18, n. 2, Passo Fundo, p. 271-281, jul./dez. 2011.

 

References

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2002, p. 221-247.

BOUFLEUER, José Pedro; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Disciplina intelectual: algumas reflexões a propósito da homenagem a um intelectual. In: BOMBASSARO, Luiz Carlos; DALBOSCO, Cláudio Almir; KUIAVA, Evaldo Antonio. Pensar sensível: homenagem a Jayme Paviani. Caxias do Sul: EDUCS, 2011, p. 387-398.

CONDORCET, Jean-Antonine-Nicolas de Caritat. Cinco memórias sobre a instrução pública. São Paulo: Editora UNESP, 2008.

ESTEVE Zarazaga, José Manuel. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. 3. ed. Baurú: Edusc, 1999.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

MOURSHED, Mona. Entrevista concedida ao site Educar para Crescer. 2008. Disponível em: < http://educarparacrescer.abril.com.br/gestao-escolar/entrevista-mona-mourshed-403642.shtml >. Acesso em: 19 jan. 2013.

OLIVEIRA, Eloiza da Silva Gomes. O “mal-estar docente” como fenômeno da modernidade: os professores no país das maravilhas. Ciências & Cognição, v. 7, p. 27-41, 2006. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v07/M31677.pdf. Acesso em: 21 de jan. 2013.

ROSSET, Clément. A ciência da educação, mitologia dos tempos modernos. In: KECHIKIAN, Anita. Os filósofos e a educação (entrevistas). Lisboa: Edições Colibri, 1993, p. 63-67.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação e Sociedade. Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.

_______. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação. v. 16, n. 48, p. 609-623, set./dez. 2011.

Published

2013-09-25

How to Cite

Boufleuer, J. P. (2013). 392The teaching profession – a crisis of profession or a profession in crisis?. Linhas Críticas, 19(39), 391–408. https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4149

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.