The presence and footsteps of Paulo Freire in the Brazilian Federal District: a first approach
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v18i37.4002Keywords:
Youth and Adult Education, Paulo Freire, Teacher Education, Liberating Pedagogy, BrasíliaAbstract
This article presents an analysis of the presence and footsteps of Paulo Freire in Distrito Federal, the Brazilian Federal District, which comprises Brasília, the capital of Brazil, and its surrounding satellite cities. A historical and documentary research method is adopted in search of indicators of his work and influence as an educator in this region. The study is organized in chronological order and gives special attention to three specific times when he was in Distrito Federal: the beginning of the 1960s and the decades of 1980 e 1990. It also briefly points out the currency of his thinking. At the same time as it investigates his educational “footsteps”, this study presents how his conceptions have been incorporated in educational practice and in teacher education, nourishing dreams and projects of construction of a more democratic society.
Downloads
References
ALMEIDA, Ivonete Santiago. Projeto pró-lei orgânica do Distrito Federal: uma breve memória, 1990-1992. Brasília: Universidade de Brasília. Decanato de Extensão, 1993. 371p.
ANGELIM, Maria Luiza Pereira. Extensão como Espaço de Formação de Educadores de Jovens e Adultos. In: SOARES, Leôncio (Org.). Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, SECAD/MEC/UNESCO, 2006.
ANGELIM, Maria Luiza Pereira. Laura Maria; COUTINHO, Laura Maria e MENDONÇA, Erasto Fortes. Implicações Políticas da Pedagogia do Oprimido. In: Revista SINPRO-Educação. 2. ed. Out. 1990.
AZEVEDO, A. A. Paulo Freire na UnB. In: Jornal In Pacto. Ano I, n. 2, jun. 1990.
BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte Ciência, 1998.
BARRETO, José Carlos. Dois alfabetizadores de adultos antes do golpe de 1964. São Paulo: 1992. Mimeografado.
COUTINHO, Laura Maria. Videoteipe: ver e rever a educação. Dissertação (Mestrado em Educação). Brasília: Faculdade de Educação da UNB, 1988.
COUTINHO, Laura Maria (Org.). Amílcar Cabral - o pedagogo da revolução. Palestra de Paulo Freire proferida em 8 de novembro de 1985 na FE/UnB. Brasília: FE/UNB, 1988. Mimeografado.
DUARTE, Maria de Souza A educação pela arte: o caso garagem. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1991.
_______. Mitificação, o fantasma que mete medo a Paulo Freire. Brasília, Correio Braziliense, domingo, 24 out. 1982.
FREIRE, Paulo BRANDÃO, Carlos Rodrigues SAVIANI, Dermeval; GADOTTI, Moacir. Partidos dos Trabalhadores - Educação. Brasília, Núcleo dos Professores PT-DF, s/d. Mimeografado.
FREIRE, Paulo et al. Paulo Freire: o Educador Brasileiro Cidadão do Mundo. Brasília: Associação dos Docentes da Universidade de Brasília (ADUnB). Em tese. Vol. 4.1, de 31 out. 1997.
FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE DE BRASÃLIA (FUB). Assessoria de Planejamento (Org.). Relatório de Atividades da Universidade de Brasília ”“ 1990/1993. Brasília, 1993.
GADOTTI, Moacir (Org.). Paulo Freire - uma bibliografia. São Paulo. Cortez. Editora/UNESCO/Instituto Paulo Freire, 1996.
GRUPO DE TRABALHO PRÓ-ALFABETIZAÇÃO DO DF/FÓRUM DE EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS DO DF. Disponível em: <http://forumeja.org.br/df/>. Acesso em: LIMA. Venício Artur de. Bibliografia de Paulo Freire. Brasília, ago. 1980. Mimeografado.
_______. Comunicação e Cultura: as idéias de Paulo Freire. Prefácio de Ana Maria Freire. 2. ed. rev. Brasília: Editora Universidade de Brasília: Fundação Perseu Abramo, 2011.
REIS, Renato Hilário dos. A constituição do sujeito político, epistemológico e amoroso na alfabetização de jovens e adultos. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas. 2000.
_______. A constituição do ser humano: amor-poder-saber na educação/alfabetização de jovens e adultos. Campinas-SP: Autores Associados, 2011.
REIS, Renato Hilário et. al. Formação de Educadores de Jovens e Adultos na Educação Popular: experiências e desafios no Distrito Federal e Entorno. In: Formação de Educadores de Educação de Jovens e Adultos. Anais do III Seminário Nacional de Formação de Educadores de Educação de Jovens e Adultos.
OLIVEIRA, Everton Ferrer de; LOCH, Jussara Margareth de Paula, e AGUIAR, Raimundo Helvécio Almeida (Orgs). Porto Alegre: Deriva, 2011.
ROURE, Wasny de. Paulo Freire, simplicidade e genialidade na defesa dos oprimidos.Discurso proferido na sessão solene de outorga do Título de Cidadão Honorário de Brasília post mortem ao Educador Paulo Freire, em 8 nov. 1997. Mimeografado.
SOUZA, Amaralina Miranda de; FIORENTINI, Leda Maria Rangearo; RODRIGUES, Maria Alexandra Militão. Ensino Superior a Distância: Comunidade de Trabalho e Aprendizagem em Rede (CTAR). Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, 2009.
TELES, Lúcio Interatividade e criatividade na disciplina Dançando no Ciberespaço: criando com o corpo virtual.” Conferência ANPED, Cuiabá, Junho 2006.
UNIVERSIDADE DE BRASÃLIA/FACULDADE DE EDUCAÇÃO (UnB/FE). Projeto do Centro de Memória Viva ”“ Referência e Documentação em Educação Popular, Educação de Jovens e Adultos e Movimentos Sociais do DF. Brasília: mar. 2010. Mimeografado.
VIEIRA, Maria Clarisse. Memória, história e experiência: trajetórias de educadores de jovens e adultos no Brasil. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).