Is Ethics Education a form of violence against the student?

Authors

  • Bruno Pucci Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3923

Keywords:

Ethics Education, Education in Kant, Education in Durkheim, Education in Adorno, Tension between the individual and society

Abstract

Chauí, in her book Convite à Filosofia (2006, p. 310) asks a compelling ethical question to educators: would ethics education be a form of violence against human beings? First, because it seeks to transform us from passive beings into active beings; if our nature is passionate, driven by our instincts, wouldn’t forcing rationality upon us be an act of violence against spontaneous nature? If ethics education aims to connect us with the values of society, wouldn’t it be a submission to an external power, and in this case, instead of autonomous individuals, wouldn’t we be the slaves of norms and values imposed by society? Based on the contributions of Kant, Durkheim and Adorno, this paper aims at analyzing the questions asked by Chauí, and making contributions to the ethics education of our students and educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Minima Moralia: reflexões a partir da vida danificada.Tradução de Luiz Eduardo Bicca. São Paulo: Ática,1992.

______. Educação após Auschwitz. In: COHN, Gabriel. Theodor W. Adorno. Tradução de Aldo Onesti. São Paulo: Ática, 1986, p. 33-45.

______. Indústria Cultural. Tradução de Amélia Cohn. In: COHN, Gabriel. Theodor W. Adorno. Sociologia. São Paulo: Ática, 1986, p. 92-99.

______. Aldous Huxley e a utopia. In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Prismas: crítica cultural e sociedade. Tradução de Augustin Wernet e Jorge de Almeida. São Paulo: Ática, 1998, p. 91-116.

______. Educação ”“ para quê? In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação.Tradução e Introdução de Wolfgang Leo Maar. 3. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2003.

______. Tesis sobre La necessidad. In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Escritos sociológicos I. Obra Completa, 8. Madrid: Ediciones Akal, 2004, p. 365-368.

______. Minima Moralia: reflexões a partir da vida lesada. Tradução de Gabriel Cohn. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.

CHAUÃ, Marilena. Convite à Filosofia. 13. ed. São Paulo: Ática, 2006.

DURKHEIM, Emile. Educação esociologia. Tradução de Lourenço Filho. 4. ed. SãoPaulo: Edições Melhoramentos, 1955.

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: que é o esclarecimento? In: KANT, Immanuel. Textos Seletos (edição bilíngue). Petrópolis: Vozes, 1985.

______. Crítica da Razão Prática. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1994.

______. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. Piracicaba: Editora UNIMEP, 1996.

PASCAL, Georges. O Pensamento de Kant. Tradução de Raimundo Vier. 3. ed., Petrópolis: Vozes, 1990.

Published

2012-09-10

How to Cite

Pucci, B. (2012). Is Ethics Education a form of violence against the student?. Linhas Críticas, 18(36), 283–297. https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3923

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.