Active methodologies and self-regulated learning

reflections in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202139024

Keywords:

Teaching practices, Higher Education, Active methodologies

Abstract

This is a descriptive nature study that aims to identify relationships between teaching practices based on active methodologies and the process of self-regulated learning in two distinct disciplines, in the Psychology course of a Brazilian public university. The two disciplines had the support of monitors and adopted the inverted classroom model. The results showed that students developed strategies to monitor and regulate their own study behaviors. This evidence suggests that teaching practices that favor self-regulated learning are effective in facing the difficulties experienced in emergency remote teaching.

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Author Biographies

Fabiana Maris Versuti, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (2011). Professora do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP/USP). Coordenadora do Laboratório de Pesquisa e Integração em Psicologia, Educação e Tecnologia (ConectaLab). E-mail: fabiana_versuti@usp.br

Rafael Lima Dalle Mulle, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Mestre em Ciências pela Universidade de São Paulo (2019). Doutorando em Psicobiologia no Programa de Pós-Graduação em Psicobiologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP/USP). Membro do Laboratório de Pesquisa e Integração em Psicologia, Educação e Tecnologia (ConectaLab). E-mail: rafael.mulle@usp.br

Fernando Eduardo Padovan-Neto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Doutor Ciências pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (2013). Professor do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP/USP). Coordenador do Laboratório de Psicofarmacologia dos Distúrbios Neurodegenerativos. E-mail: ferpadovan@usp.br

Roberta Monteiro Incrocci, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Mestre em Ciências pela Universidade de São Paulo (2017). Doutoranda em Ciências ênfase em Psicobiologia no Programa de Pós-Graduação em Psicobiologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP/USP). Email: rincrocci@usp.br

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Published

2021-11-03

How to Cite

Versuti, F. M., Mulle, R. L. D., Padovan-Neto, F. E., & Incrocci, R. M. (2021). Active methodologies and self-regulated learning: reflections in times of pandemic. Linhas Críticas, 27, e39024. https://doi.org/10.26512/lc27202139024

Issue

Section

Dossier: Gestão educacional e trabalho pedagógico no contexto de pandemia

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