The school curriculum as a trainer of the entrepreneurial subject for capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36828

Keywords:

Educational politics, Curriculum, Common National Curriculum Base, Life Project

Abstract

Life Project is mentioned in the National Common Curricular Base as an axis of articulation of competences and skills with a view to the integral formation of students. Clarifying the meanings expressed in two initiatives that attempt to implement it in schools and discuss its implications stand out as the objectives of this study. In a content analysis, entrepreneurship is identified as the element that constitutes this thematic field, relating it to the individual responsibility of students regarding their future, the appropriation of socio-emotional competences and skills relevant to the market and the development of knowledge useful to neoliberal dynamics that govern sociability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Cecilia Estormovski, Universidade de Passo Fundo, Brasil

Master's student in Education at the Universidade de Passo Fundo, Brazil. Specialist in Educational Management from the Universidade Federal de Santa Maria, Brazil (2012). Professor of the public network of the state of Rio Grande do Sul, Brazil. Member of the research groups GE-Quali and Gepes. E-mail: renataestormovski@gmail.com

References

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo (Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro). Edições 70.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Congresso Nacional do Brasil. Assembleia Nacional Constituinte. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal (Tradução de Mariana Echalar). Boitempo.

Evangelista, O. (2012). Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. Em R. M. L. Araújo, & D. S. Rodrigues. A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais (pp. 52-71). Alínea.

G1. (2020, julho 15). Escolas da rede pública atendem mais de 80% dos alunos do ensino fundamental e médio, aponta IBGE. G1. https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/07/15/escolas-da-rede-publica-atendem-mais-de-80percent-dos-alunos-do-ensino-fundamental-e-medio-aponta-ibge.ghtml

Garcia, F. (2015). Empreender é acreditar sempre, mesmo em tempos de crise. UOL. https://economia.uol.com.br/ultimas-noticias/colunistas/filomena-garcia/2015/09/15/empreender-e-acreditar-sempre-mesmo-em-tempos-de-crise.htm

Harvey, D. (2005). A produção capitalista do espaço. Annablume.

Laval, C. (2019). A Escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Boitempo.

Lemos, G., & Macedo, E. (2019). A incalibrável competência socioemocional. Linhas críticas, 25, 57-73. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/22265

Montaño, C. (2010). Terceiro setor e questão social: crítica ao padrão emergente de intervenção social. Cortez.

Pacheco, J. A. (2003). Políticas curriculares: referenciais para análise. Artmed.

Peroni, V. (Org.). (2015). Diálogos sobre as redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Oikos.

Rio Grande do Sul. (2020). Projeto de vida. Secretaria de educação do estado do Rio Grande do Sul.

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (SEBRAE). (2015). Guia Essencial para Novos Empreendedores. SEBRAE. https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/mg/sebraeaz/guia-essencial-para-empreendedores,8f9d999b516ff410VgnVCM1000004c00210aRCRD

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (SEBRAE). (2020). Empreendedorismo no Currículo Escolar do Ensino Médio. SEBRAE. https://cer.sebrae.com.br/wp-content/uploads/2020/07/Empreendedorismo-no-curri%CC%81culo-do-Ensino-Me%CC%81dio.pdf

Published

2021-05-18

How to Cite

Estormovski, R. C. (2021). The school curriculum as a trainer of the entrepreneurial subject for capital. Linhas Críticas, 27, e36828. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36828

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 

You may also start an advanced similarity search for this article.