Amalgames between teaching geography and youth protagonism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36134

Keywords:

Youth, Youth protagonism, High school, Geography teaching

Abstract

The article aims to recognize whether the teaching of geography in high school can assist in the development of youth protagonism. The research based on documental and bibliographical surveys and involved a field research, with the application of questionnaires to high school students from public schools. The results revealed that the geography teaching proposed reflections and approached the students' experiences, which allowed to (re)think them. The analysis indicated that the concepts addressed supported the recognition, understanding and/or resolution of everyday issues and the critical-reflexive capacity of the students, allowing us to consider that they strengthened youth protagonism.

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Author Biographies

Aloysio Marthins de Araujo Junior, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Doutor em Ciências Humanas (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (2003). Professor Associado do Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Ciências da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Geografia, do Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia (CED/CFH). Email: aloysio.junior@ufsc.br

Maria Fernanda Diogo, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Professora Adjunta do Departamento de Psicologia, do Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional (LAPEE/CFH/UFSC) e do grupo do Grupo de Estudos Trabalho e Conhecimento na Educação Superior (TRACES/CED/UFSC). E-mail: maria.fernanda.diogo@ufsc.br

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Published

2021-03-25

How to Cite

Marthins de Araujo Junior, A., & Diogo, M. F. (2021). Amalgames between teaching geography and youth protagonism. Linhas Críticas, 27, e36134. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36134

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