The microemancipation through higher education in management

a critical reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.29804

Keywords:

Management, Higher Education, Critical Theory, Microemancipation, Formation

Abstract

Management Education is technocratic and complicit in capitalist impositions that alienate individuals according to market designs. The avoidance of a humanist, reflective and critical formation undermines the constitution of an understanding in relation to a reality that is socially constructed from a capacity for silenced agency. The objective of this theoretical study is to approach knowledge as a means of microemancipation in the face of the forms of alienation that permeate society and the training of administrators. It is proposed that the concept of microemancipation, through critical reason, illuminates the manager's awareness of the consequences of his socioeconomic interventions.

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Author Biographies

Pablo Henrique Paschoal Capucho, State University of Londrina

Mestre em Administração pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) com área de concentração em Organizações e Sustentabilidade, linha de pesquisa Gestão de Organizações. Membro do grupo de pesquisas Estudos Organizacionais sobre Sustentabilidade e Internacionalização (EOSI) e do Núcleo Interdisciplinar de Gestão Pública (NIGEP) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). E-mail: pablocapucho@hotmail.com

Rafael Borim-de-Souza, State University of Londrina

Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Pesquisador líder do grupo de pesquisa Estudos Organizacionais sobre Sustentabilidade e Internacionalização (EOSI). E-mail: borim@uel.br

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Published

2020-09-18

How to Cite

Paschoal Capucho, P. H., & Borim-de-Souza, R. (2020). The microemancipation through higher education in management: a critical reflection. Linhas Críticas, 26, e29804. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.29804

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