Implantação da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros na UFPR (1968-1975)
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23069Keywords:
Study of Brazilian Problems, University Reform, UFPR, Civil-military dictatorshipAbstract
In this article, we address the implementation of the discipline "Study of Brazilian Problems" (EPB) at the Federal University of Paraná (UFPR) during the civil-military dictatorship. Our aim of this work is to analyze how its implementation occurred in the scope of university reform at UFPR. The sources mobilized to produce this research were analyzed from the theoretical assumptions of Cultural History and focused on: laws, decrees, opinions and minutes published by the government and UFPR during the civil-military dictatorship. The data are the result of a research carried out during the master's degree, which allowed us to understand the implementation of the EPB discipline at UFPR.
Downloads
References
Abreu, V. K. de. & Inácio, G., Filho. (2006). A Educação Moral e Cívica – doutrina, disciplina e prática educativa. Revista Histedbr, Campinas, n.24, p. 125 –134.
Baranow, U. G. & Siqueira, M. D. (2007). Universidade Federal do Paraná: história e estórias (1912-2007). Curitiba: Editora da UFPR.
Certeau, M. (1994). A invenção do cotidiano. Vol. 1: Artes de fazer. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Fávero, M. de L. de A. (2006). Universidade do Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 17-36.
Gonçalves, N. G. (2012). A Escola Superior de Guerra e a Lei 5692/71: Discursos Governamentais e Implementação da Lei no Paraná. In: Gonçalves, Nadia Gaiofatto e Ranzi, Serlei Maria Fischer. (orgs.) Educação na ditadura civil-militar: politicas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba: Editora da UFPR.
Lemos, K. S. C. (2011). A normatização da Educação Moral e Cívica (1961-1993). Mestrado em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro: Rio de Janeiro.
Siqueira, M. D. (Org.); Trindade, Etelvina. (1998). Rumos da Pesquisa: uma história da pesquisa e Pós-graduação na UFPR. Curitiba: UFPR.
Universidade Federal do Paraná. (1972). Programa de ensino da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.
Universidade Federal do Paraná. (1971). Conselho Universitário. Ata da reunião realizada no dia 27 de maio. Livro 4, p. 30.
Universidade Federal do Paraná. (1973a). Portaria nº 10.078, de 29 de junho.
Universidade Federal do Paraná. (1973b). Portaria nº 10.398, de 6 de setembro.
Universidade Federal do Paraná. (1973c). Portaria nº 10.425, de 13 de setembro.
Universidade Federal do Paraná. (1973d). Programa de ensino da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.
Universidade Federal do Paraná. (1974a). Portaria nº 11.306, de 8 de fevereiro.
Universidade Federal do Paraná. (1974b). Programa de ensino da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.
Universidade Federal do Paraná. (1974c). Regimento Geral da Universidade Federal do Paraná, de 20 de dezembro.
Universidade Federal do Paraná. (1975). Portaria nº 13.711, de 7 de agosto.
Universidade Federal do Paraná. (1976). Plano de Trabalho Departamental da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. Curitiba.
Universidade Federal do Paraná. (s/d). Relação dos Coordenadores Setoriais da disciplina de EPB l. Curitiba.
Westphalen, C. M. (1987). Universidade Federal do Paraná: 75 anos. Curitiba: SBPH-PR.
Westphalen, C. M. (1988) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras do Paraná: 50 anos. Curitiba: SBPH-PR.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rudimar Gomes Bertotti, Rosa Lydia Teixeira Corrêa, Drª
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).