Black women in the world of work

ethnic-racial identity in professional education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i52.20093

Keywords:

Professional Education. Black woman. Identity. Genre. Breed.

Abstract

The present article Black women in the world of work: ethnic-racial identity
in professional education presents results of material analysis of research on
professional education, in the course of Logistics and Transportation, with emphasis
on vocational training of young blacks emphasizing their self-esteem and aspects
related to identity issues of gender, race / color and class. Interviews were carried out
and the educational practices for the world of work were investigated, investigating
the work of professionals in education in front of classrooms, emphasizing the issue
of self-esteem and ethnic-racial identity of black women as students of the course.
The selected locus is the CEEP (Center of Education in Professional Education) in
Logistics and Transportation Luiz Pinto de Carvalho, in Salvador-Bahia, the choice
is based on the perception that the training area offered by this center is seen as
a potential for insertion in the world of work. Education and training for work,
historically, present themselves as the most viable path of social promotion and
coping with inequalities. These interviews were conducted based on the guidelines
of the ethics committee of the State University of Bahia - UNEB, whose project was
submitted and approved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cecília Conceição Moreira Soares, Universidade do Estado da Bahia

Cecília Conceição Moreira Soares é professora Titular na Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Departamento de Educação Campus I. Coordenadora do projeto Mulher Negra no Mundo do trabalho: a questão da autoestima e identidade étnico-racial na educação profissional PROET/SUPROF- Secretaria de Educação do Estado da Bahia - UNEB. Líder do grupo de pesquisa GEPMAB-UNEB. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação na UESB e membro do grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Educativas (GEPPE).

Pedro Paulo Fonseca dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Estudante do Curso de Ciências Sociais no Departamento de Educação-Campus I/UNEB. Membro do grupo de pesquisa GEPMAB.

Antônio Mario das Virgens, Universidade do Estado da Bahia

Egresso do curso de Pedagogia - Departamento de Educação- Campus I, participou da implantação do projeto e permaneceu colaborando com a pesquisa. Membro grupo GEPMAB.

References

Appiah, Kwame Anthony. Na casa de meu pai: a África na filosofia da cultura. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

Bauman, Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

D’adesky, Jacques. Pluralismo étnico e multiculturalismo: racismos e anti-racismos no Brasil. Rio de Janeiro: Pallas, 2005.

Deluiz, Neise. Formação do trabalhador: produtividade e cidadania. Rio de Janeiro: Shape, 1995.

Ferreira, Ricardo Franklin. Afrodescendente: identidade em construção. São Paulo: EDUC; Rio de Janeiro: Pallas, 2000.

Guimarães, A. S. A. Racismo e Anti-racismo no Brasil. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2005.

Haesbert, Rogério. Identidades territoriais In: Rosendahl, Zeny e Corrêa, Roberto Lobato. (Orgs.) Manifestações da cultura no espaço. Rio de Janeiro: Eduerj, 1999.

Hall, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu daSilva e Guacira Lopes Louro. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

Joaquim, Maria Salete. O papel da liderança religiosa feminina na construção da identidade negra. Rio de Janeiro: Pallas; São Paulo: EDUC, 2001.

Perrot, Michelle. Os excluídos das histórias. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1998.

Scott.J. História das Mulheres. In Burke, P. A escrita da História. São Paulo: UNESP, 1992.

Soares, C.M. Mulher negra na Bahia no século XIX. Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA ,Brasil, 1994.

SITE mergulhenahistoriadobairrosaocaetano.blogspot.com Acesso em 01/10/2016

Published

2018-12-07

How to Cite

Soares, C. C. M., Santos, P. P. F. dos, & Virgens, A. M. das. (2018). Black women in the world of work: ethnic-racial identity in professional education. Linhas Críticas, 23(52). https://doi.org/10.26512/lc.v23i52.20093

Issue

Section

Dossiê: Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação