Experience of self-care in training processes

a hermeneutic phenomenological analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18984

Keywords:

Experience, Formation, Self-care

Abstract

The article reports the experience of students involved in a project that focuses on self care, aiming, through this, to promote the health of teachers in a municipal school network. Before going to the field, the students experienced training related to self-care, elaborating experiences and knowledge involved in the process. With this perspective, it can be seen that previous preparation in the formative aspect, when developing care projects, shows a possibility to exercise diverse ways of concern and occupation with oneself, as well as to train critical and reflexive learners, for a more conscious action and significant.

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Author Biographies

Clara Maria Miranda de Sousa, Universidade de Pernambuco

Clara Maria Miranda de Sousa é Mestranda no Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares pela Universidade de Pernambuco Campus Petrolina (UPE). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Graduada em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina (UPE) e Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Professora na rede estadual da Bahia. E-mail: claradassis@gmail.com

Marcelo Silva de Souza Ribeiro, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Marcelo Silva de Souza Ribeiro é Doutor e Mestre em Ciências da Educação pela Université du Québec À Chicoutimi (UQAM). Especialista em Educação Especial pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Especialista em Educação a Distância pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC). Graduado em Psicologia pelo Centro de Estudos Superiores de Maceió - CESMAC. Professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Professor no Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares pela Universidade de Pernambuco Campus Petrolina (UPE) e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia pela Universidade Federal Vale do São Francisco (UNIVASF). E-mail: mribeiro27@gmail.com 

Tamires de Lima Sousa Santos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Tamires de Lima Sousa Santos é Graduada em Comunicação Social - Jornalismo em Multimeios pela Universidade Estadual da Bahia (UNEB) e Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). E-mail: tdelima20@gmail.com

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Published

2018-11-15

How to Cite

Sousa, C. M. M. de, Ribeiro, M. S. de S., & Santos, T. de L. S. (2018). Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis. Linhas Críticas, 24, e18984. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18984

Issue

Section

Dossiê: Narrativas, educação e saúde: o sujeito na cidade

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