Distance learning literature based on Paulo Freire
a critical approach?
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.34701Keywords:
Distance learning, Paulo Freire, Technologies, Critical approachesAbstract
This article shows some findings of an exploratory research that investigated how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated into articles on distance learning, examining its adherence to critical works. A content analysis was carried out in the sample based on questions established a priori. In the set of findings, the analysis suggests that the studies were developed only partially under a critical approach. One of the reasons why Paulo Freire would be present in the discussions would be related to the fact that his work offers references to discuss some very important issues to the modality of distance learning, so that it can be developed in a problematizing way.
Downloads
References
Apple, M. W., & Au, W. (2012). Política, teoria e realidade na pedagogia crítica. Em R. Cowen (Org.). Educação Comparada: Panorama internacional e perspectivas (vol. 2, pp. 415-434). https://www.ets.ufpb.br/pdf/2013/Livros%20e%20artigos%20extras/Educa%C3%A7%C3%A3o%20comparada%20v2.pdf
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.
Carvalho, J. S. (2015). Educação Cidadã a distância: uma perspectiva emancipatória a partir de Paulo Freire. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-11052015-100811/pt-br.php
Coutinho, A. S., Siqueira, R. M., Corrêa, B. C., Flores, M. L. R., Dourado, L. F., & Ximenes, S. B. (2020, abril 20). Manifesto ANPEd - Educação a Distância na Educação Infantil, não! ANPEd. https://anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao
David, P. B., Barbosa, L. L., Lima, S. de P., & Lima, J. G. de M. (2014a). Aulas Web dialogam: uso da abordagem freireana na elaboração de materiais didáticos online. ETD - Educação Temática Digital, 16(1), 115-133. https://doi.org/10.20396/etd.v16i1.1333
David, P. B., Freire, R. S., & Ventura, P. P. (2014b). O Perfil Dialógico como critério de avaliação na formação online de professores-tutores. Perspectiva, 32(3), 1045-1072. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2014v32n3p1045
Ferrari, P. C., Angotti, J. A. P., & Tragtenberg, M. H. R. (2009). Educação problematizadora a distância para a inserção de temas contemporâneos na formação docente: uma introdução à Teoria do Caos. Ciência & Educação, 15(1), 85-104. https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000100005
Figueiredo, G. de O., Siqueira, V. H. F. de, & Silva, A. C. da. (2021). Updating critical ideas in the 21st century to fight against neoliberal machine: interview with professor Henry Giroux. Práxis Educativa, 16, 1-15. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.17007.004
Freire, P. (1979). Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Cortez & Moraes.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Morozov, E. (2013). To save everything, click here. Penguin Books.
Oliveira, V. B. (2020). Educação a distância referenciada em Paulo Freire: literatura crítica sobre a modalidade? [Dissertação de mestrado, Universidade Estácio de Sá]. Repositório Institucional da Estácio de Sá. https://portal.estacio.br/media/4683841/disserta%C3%A7%C3%A3o-vanessa-batista-de-oliveira.pdf
Paixão, P. B. S., Freire, V. P., Lima, M. F. L., Linhares, R. N., Mendonça, A. V. M., & Sousa, M. F. (2011). A prática de alfabetização em Informação e Comunicação em Saúde: o olhar dos agentes comunitários de Saúde sobre o projeto de Inclusão Digital em Sergipe, Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 15(38), 937-946. https://doi.org/10.1590/S1414-32832011000300029
Palhares, I. (2020, maio 8). Na periferia, faltam internet, computador e até mesmo papel e lápis para aulas a distância. Folha de São Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/05/na-periferia-faltam-internet-computador-e-ate-mesmo-papel-e-lapis-para-aulas-a-distancia.shtml
Pellon, C. C. (2019). A pedagogia de Paulo Freire na literatura acadêmica brasileira de educação e tecnologia. [Dissertação de mestrado, Universidade Estácio de Sá]. Repositório Institucional da Estácio de Sá. https://portal.estacio.br/media/4682461/carolina-carvalho-pellon.pdf
Pietrocola, M., & Souza, C. R. de (2019). A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica. Linhas Críticas, 25, 56-73. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19844
Pinto, A. de C., & Bastos, J., Filho. (2012). Autoria, autonomia e ética na educação a distância. Perspectiva, 30(1), 155-172. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2012v30n1p155
Piva, F. (2020, abril 8). Adunicamp promove debate sobre Ensino à distância no contexto da pandemia. ADunicamp. http://adunicamp.org.br/novosite/ensino-a-distancia-no-contexto-da-pandemia-ameaca-aprofundar-desigualdades/
Rosado, L. A., Ferreira G. M. S, & Carvalho, J. S. (2017). Educação e Tecnologia na literatura acadêmica on-line em português. Em G. M. S. Ferreira, L. A. Rosado, & J. S. Carvalho (Orgs). Educação e tecnologia: abordagens críticas (pp. 208- 254). SESES. https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf
Saldanha, L. C. D. (2020). O discurso do ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 17(50), 124-144. http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/8701/47967205
Scorsolini-Comin, F. (2014). Diálogo e dialogismo em Mikhail Bakhtin e Paulo Freire: contribuições para a educação a distância. Educação em Revista, 30(3), 245-266. https://doi.org/10.1590/S0102-46982014000300011
Selwyn, N. (2014). A tecnologia educacional como ideologia. Em N. Selwyn. Distrusting Educational Technology. Routledge. https://ticpe.files.wordpress.com/2016/12/neil_selwyn_distrusting_cap2_trad_pt_final.pdf
Silva, A. P. S. S., & Pedro, E. N. R. (2010). Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 18(2), 210-216. https://doi.org/10.1590/S0104-11692010000200011
Vargas, F. M. de A., Trindade, M. C. N. da, Gouveia, G. D. A., & Farias, M. R. (2016). A educação a distância na qualificação de profissionais para o Sistema Único de Saúde: metaestudo. Trabalho, Educação e Saúde, 14(3), 849-870. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00018
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Vanessa Batista de Oliveira, Jaciara de Sá Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).