Internationalization and the English language in a public educational institution
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v24i1.55809Palabras clave:
Internationalization, English, English proficiency levels, Language proficiencyResumen
Discussions surrounding the English language and the internationalization of academic institutions are not recent phenomena, as research from Europe in the 1990s illustrates. However, in Brazil, there is a need for improvement and greater effectiveness in internationalization processes, as highlighted in the Capes report (Brasil, 2017). This case study aimed to explore the perspectives of professors and a director at a public institution regarding internationalization and the English language. Data were collected through questionnaires and an aanalysis of the institution's strategic plan for internationalization. The findings reveal that while both internationalization and proficiency in English are regarded as highly significant, many professors have only basic English skills, and a majority do not actively engage in internationalization efforts. Furthermore, there needs to be some changes to ensure that the institution's internationalization strategies are better aligned with its official guiding documents.
Descargas
Citas
ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of studies in international education, v. 11, n. 3-4, p. 290-305, 2007.
AMERICAN COUNCIL ON EDUCATION CIGE A [Online]. Model for Comprehensive Internationalization. Available:https://www.acenet.edu/Research-Insights/Pages/Internationalization/CIGE-Model-for-Comprehensive-Internationalization.aspx > Accessed 30 july 2021.
BAUMVOL, L. K., SARMENTO, S. A internacionalização em casa e o uso de inglês como meio de instrução. Florianópolis: Echoes, 2016.
BAUMVOL, L K. O uso do inglês como meio de instrução no contexto do ensino superior brasileiro: percepções de docentes. In: IX COLÓQUIO DE LINGUÍSTICA, LITERATURA E ESCRITA CRIATIVA, [DES]LIMIARES DA LINGUAGEM, Porto Alegre, RS. Anais. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). p. 362- 370. 2016.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. A internacionalização na Universidade Brasileira: resultado do questionário aplicado pela Capes. Brasília, 2017.
CARDOSO, N. N. F. L. Você (não) precisa aprender inglês se quer ser pesquisador(a)!”: o inglês como língua da comunicação cientifica na visão de estudantes pesquisadores(as) em ensino de ciências. Tese de Doutorado. Universidade Federal da Bahia, 2020.
CARVALHO, S. B. R. de; ARAÚJO, G. C. Gestão da internacionalização das instituições de ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 25, p. 113-131, 2020.
CORRALES, K. A.; REY, L. A. P.; ESCAMILLA, N. S. Is EMI enough? Perceptions from university professors and students. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, v. 9, n. 2, 2016.
COLEMAN, J. A. English-medium teaching in European Higher Education. Language Teaching, 39(1) pp. 1–14, 2006.
DENZIN, N. K. Sociological methods. Nova York: McGraw-Hill, 1978.
EL KADRI, M. S.; GIMENEZ, T. Formando professores de inglês para o contexto do inglês como língua franca. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 35, n. 2, p. 125-133, 2013.
FINARDI, K.; ROJO, R. Globalization, internationalization and education: what is the connection? International E-Journal of Advances in Education, v. 1, n. 1, p. 18-25, 2015.
FLICK, U. An introduction to qualitative research: Theory, method and applications. London: Sage, 1998.
GUIMARÃES, R. M.; PEREIRA, L. S. M. Mapeamento dos estudos sobre políticas linguísticas e internacionalização no Brasil: uma selfie. In: Forum linguístico. 2021. p. 5596-5617.
HUDZIK, J. K. Comprehensive internationalization. Washington, DC: NAFSA, The Association of International Educators, 2011.
HOFLING, C. ZACARIAS, R.A.S. (EMI) O uso de inglês como meio de instrução: impacto na internacionalização, mobilidade acadêmica e formação de estudantes. In: LUCAS, P. O.; RODRIGUES, R.F.L. Temas e Rumos nas Pesquisas em Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2017.
JENKINS, J. 2009. English as a lingua franca: interpretations and attitudes. World Englishes, 28.2: 200–207.
KNOBEL, M. Internationalizing Brazil's Universities: Creating Coherent National Policies Must Be a Priority. Research & Occasional Paper Series: CSHE. 11.11. Center for Studies in Higher Education, 2011.
KIM, EG. Korean engineering professors' views on English language education in relation to English-medium instruction. Journal of Asia TEFL, v. 11, n. 2, 2014.
KNIGHT, J. Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of studies in international education, v. 8, n. 1, p. 5-31., 2004.
KOBAYASHI, E. Efeito retroativo de um exame de proficiência em língua inglesa em um núcleo de línguas do programa Inglês sem Fronteiras. Tese de Doutorado, Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, São Paulo, 2016.
LAUS, S. P.; MOROSINI, M. C. Internationalization of higher education in Brazil. Higher Education in Latin America, p. 111, 2005.
MACARO, E. English Medium Instruction. Oxford University Press, 2018.
MAGALHÃES, J. A convenção de Bolonha e a reforma do ensino universitário. A Universidade Iluminista (1929-2009). De Alfred Whitehead a Bologna, p. 251-263, 2011.
MATIAS, G.; XAVIER, L. B. Os novos ares trazidos pelo Processo de Bolonha. Getulio, n. 07, 2008.
MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing-edição compacta. Elsevier Brasil, 2013.
MEADOWS. A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Leme Livros, 1999.
MIRANDA, J. A. A. de; STALLIVIERI, L. Para uma política pública de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 22, p. 589-613, 2017.
NEVES, C. E. B.; BARBOSA, M. L. O. Internacionalização da educação superior no Brasil: avanços, obstáculos e desafios. Sociologias, v. 22, p. 144-175, 2020.
ORTELANI, M. P. Internacionalização universitária e seus impactos na concepção de ação docente de professores universitários na área das engenharias. 2017.
ROMANI-DIAS, M.; CARNEIRO, J. M. T.; BARBOSA, A. S. A internacionalização de Instituições de Ensino Superior: proposição de modelo conceitual a partir do papel dos pesquisadores. Encontro da ANPAD-EnANPAD, 2017.
SARMENTO, Simone; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES, W. B. Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte:UFMG, 2016.
SOBRINHO, J. D. O processo de Bolonha. ETD-Educação Temática Digital, v. 9, n. esp., p. 107-132, 2007.
SUZINA, A. C. English as lingua franca. Or the sterilisation of scientific work. Media, Culture & Society, v. 43, n. 1, p. 171-179, 2021.
PEREIRA, P.; HEINZLE, M. R. S. Professor cosmopolita: as ações sociais de internacionalização nos programas de pós-graduação. ETD Educação Temática Digital, v. 22, n. 3, p.694-711, 2020.
VIEIRA, A. C. Internacionalização da educação superior brasileira: uma nova fase se inicia após o Ciência sem Fronteiras e o Inglês sem Fronteiras? Repositório UNB, Brasília, no 2019, p. 1-86,26 jul. 2019.
VILA, F. Xavier. The hegemonic position of English in the academic field: Between scientific diglossia and academic lingua franca. European Journal of Language Policy, v. 13, n. 1, p. 47-73, 2021.
VINKE, A. A.; SNIPPE, J.; JOCHEMS, W. English‐medium Content Courses in Non‐English Higher Education: a study of lecturer experiences and teaching behaviours. Teaching in Higher Education, v. 3, n. 3, p. 383-394, 1998.
WELLER, W.; REIS, J. Mobilidade estudantil de universitários oriundos do ensino médio público: experiências com o programa Ciência sem Fronteiras. Pro-Posições, v. 33, p. e20210062, 2022.
WIELEWICKI, H. de G.; OLIVEIRA, M. R. Internacionalização da educação superior: Processo de Bolonha. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 18, p. 215-234, 2010.
ZARE-EE, A.; HEJAZI, Y. University teachers’ views on English as the medium of instruction in an Iranian higher education institution. Arab World English Journal (AWEJ), v. 8, n. 4, 2017.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Los artículos publicados por la Revista Horizontes de Linguística Aplicada están licenciados bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.
Al publicar en Horizontes de Linguística Aplicada, los autores aceptan la transferencia de los derechos de autor patrimoniales a la revista. Los autores mantienen sus derechos morales, incluido el reconocimiento de la autoría.
Autores y lectores son libres de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- SinDerivadas — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no podrá distribuir el material modificado.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
