A relação entre a contextualização e a neurolingüística no ensino de língua estrangeira
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v7i1.602Keywords:
Ensino;, Aprendizagem;, Língua Estrangeira;, Contextualização;, Neurolingüística;, CulturaAbstract
A compreensão da linguagem é o conjunto de processos, graças aos quais uma conexão lingüística ou extra-lingüística torna-se um enriquecimento de informações e experiências. Nossa intenção é demonstrar o embasamento científico pontuando alguns pontos cruciais para o entendimento da relação entre a contextualização e a neurolingüística. Temos um duplo conhecimento: lingüístico e experimental. Este conhecimento que vem do exterior é armazenado em nós sob a forma de representação interna do conhecimento. Para o ensino-aprendizagem de língua estrangeira isto implica que devem ser oferecidos aos alunos input e atividades diferenciadas que contemplem ambas as modalidades do cérebro, língua e contexto, para que a aprendizagem se realize de maneira mais aprofundada e rica.
Downloads
References
ANTUNES, Celso. O cérebro e a sala de aula. Disponível em: http://www.celsoantunes.com.br/pt/textos_exibir.php?tipo=TEXTOS&id=31. Publicado em: 01 fev. 2006. Acesso em: 19 ago. 2007.
CHIARELLO, Christine. Semantic priming in the intact brain: separate roles for the right and left hemisferes? In: CHIARELLO, C. (Ed.). Right hemisphere contributions to lexical semantics. Berlin: Springer, 1988. p. 59-69.
CHOMSKY, Noam. Language and problems of knowledge. Cambridge, MA: MIT Press, 1988.
CURY, Augusto Jorge. Pais brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
DANESI, Marcel. Neurolinguistica e glottodidattica. Padova: Liviana, 1988.
______. Il cervello in aula. Perugia: Guerra, 1998.
FRIEDMANN, Naama; GRODZINSKY, Yosef. Tense and agreement in agrammatic production: pruning the sintactic tree. Brain & Language, 1997.
GRODZINSKY, Yosef. Theoretical perspectives on language deficits. Cambridge, MA: MIT Press, 1990.
KRASHEN, Stephen. Lateralization, language learning and the critical period: some new evidence. Language Learning, v. 23, p. 63-74, 1973.
______. The development of cerebral dominance and language learning: more new evidence. In: DATO, D. (Org.). Developmental Psycholinguistics. Washington DC: Georgetown University Press, 1975. p. 179-192.
KUPFERMAN, Irving. Asimmetrie emisferiche e localizzazione corticale delle funzioni cognitive superiori e di quelle affettive. In: KEEL, E. R; SCHWARTZ, J. H. (Orgs.). Principi di neuroscienza. Milano: UTET, 1988. p. 48-56.
MAYEUX, Richard; KANDEL, Eric. Il linguaggio naturale, i disturbi del linguaggio ed altre alterazioni localizzabili delle funzioni cognitive. In: UMILTÀ, C. A. (Ed.). Principi di neuroscienza sperimentale. Milano: Franco Angeli Editore, 1988. p. 43-45.
OMAGGIO, Alice. Teaching language in context. 3rd ed. Boston: Heinle & Heinle, 2001.
PINKER, Steven. Como a mente funciona. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
